Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

ΚΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ

κακός χαρακτήρας:Social Correct

































Η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν κατατάσσεται μόνο σε παθολογική και μη παθολογική. Μια τέτοια κατάταξη θα άφηνε απέξω μεγάλους αριθμούς ανθρώπων, που κινούνται στον χώρο της υγείας, είναι λειτουργικοί και δεν παρουσιάζουν παθολογικά σημάδια. Κάποιοι άνθρωποι είναι ανήσυχα πνεύματα, ψάχνουν να βελτιώσουν με ουσιαστικό τρόπο τη ζωή τους και τη ζωή των προσφιλών τους άνθρώπων και κάποιοι άλλοι φορούν κοινωνικές μάσκες, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα παθολογία.Οι ανήσυχοι άνθρωποι νιώθουν ότι κάτι δεν πάει καλά στη ζωή τους. Αντιλαμβάνονται ότι τα δυσάρεστα συναισθήματα που νιώθουν είναι δικά τους, προέρχονται από την δική τους οπτική στη ζωή, ότι δεν ευθύνονται οι άλλοι γι αυτά και ψάχνουν λύσεις. Οι ανήσυχοι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να κάνουν αλλαγές, να αποκτήσουν δεξιότητες, τις αναζητούν με διάφορους τρόπους: στα βιβλία, την τέχνη, τις δραστηριότητες ή στα γραφεία των ψυχολόγων με αίτημα την αυτογνωσία και την αλλαγή.
Αντίθετα, οι social correct « οι κοινωνικά σωστοί», οι άνθρωποι με κακό χαρακτήρα το μόνο τους ενδιαφέρον είναι το «φαίνεσθαι» και όχι το «είναι». Γι αυτούς, φταίνε πάντα όλοι οι άλλοι.
  • Συνήθως δεν έχουν κάποιο προβληματισμό για τη συμπεριφορά τους και κατά συνέπεια δεν αναζητούν αλλαγές
  • Στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον είναι αποδεκτοί, διατηρούν θαυμάσιες κοινωνικές σχέσεις, η οικονομική και κοινωνική τους θέση συνήθως βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο.
  • Στις κοινωνικές τους συναλλαγές είναι συγκαταβατικοί, γενναιόδωροι, δοτικοί, δεν διστάζουν να κάνουν εκδουλεύσεις κάθε είδους.
  • Ομως, το πρόβλημα στους social correct βρίσκεται στις πιο στενές διαπροσωπικές τους σχέσεις: οι κοντινοί τους άνθρωποι υποφέρουν από την αντιφατική συμπεριφορά τους: γενναιόδωροι με τους ξένους και τσιγγούνηδες στο σπίτι, μελιστάλακτοι και καλοί ακροατές στις κοινωνικές συναλλαγές, αδιάφοροι και επιθετικοί με τους δικούς τους ανθρώπους, τα παιδιά, το/τη σύντροφο ή τους φίλους τους, που νιώθουν αμήχανοι και ανίκανοι να υποστηρίξουν τον εαυτό τους.
  • Σε οποιαδήποτε σύγκρουση με τους οικείους, ο social correct θα επικαλεσθεί την κοινή γνώμη, τι λένε οι άλλοι γι αυτόν, πόσο καλός είναι και πάνω απ΄όλα «σωστός» . Καθώς μπορούν να χειρίζονται έξυπνα την γλώσσα και τα επιχειρήματα, φέρνουν σε αμηχανία τα πιο κοντινά τους πρόσωπα, που ενοχοποιούνται ότι αυτοί ευθύνονται για την κακή συμπεριφορά του και εγκλωβίζονται σε αρνητική αυτοκριτική και μειωμένη αυτοεκτίμηση.
  • Οι social correct , γένους θηλυκού ή αρσενικού, όπως αναφέρει ο Σκοτ Πεκ « έχουν ειδικότητα στη μεταμφίεση», λανθάνουσα επιθετικότητα, ενώ οι πράξεις και οι παραλείψεις τους χαρακτηρίζονται από επιτυχημένους χειρισμούς.
  • Το ψέμμα, η απουσία αυτοκριτικής, η ανευθυνότητα και η επίμονη ενοχοποίηση των άλλων τους καθιστούν αποδεκτούς και «σωστούς» στον κοινωνικό περίγυρο αλλά φέρνουν σε αμηχανία τους δικούς τους ανθρώπους, τους καθιστούν ανυπεράσπιστους στην κοινή γνώμη. Kαθώς μετατρέπουν εύκολα την μοχθηρία σε μετάξι, με τέλεια, ορθολογιστική και κοινωνικά αποδεκτή επιχειρηματολογία, οδηγούν του κοντινούς τους ανθρώπους κατευθείαν στο δόκανο των χειρισμών τους.
• Ο Σκοτ Πεκ, στο ομώνυμο βιβλίο του, τους χαρακτηρίζει « ανθρώπους του ψεύδους», που όχι μόνο δεν βρίσκουν τίποτε το ατελές στον εαυτό τους αλλά αναζητούν επίμονα τις ατέλειες στους άλλους, « αρχειοθετούν» με μεγάλη σχολαστικότητα στη μνήμη τους εξομολογήσεις, συμπεριφορές και παραλείψεις των κοντινών τους προσώπων, με στόχο να τις εκσφενδονίσουν εναντίον τους σε κάθε ευκαιρία.
  • Σε εργασιακά ζητήματα, εργατικότητα ή απόδοση έργου, έχουν την απίστευτη ικανότητα να χρεώνουν την δική τους νωχέλεια στους άλλους, ενώ οι ίδιοι παρουσιάζονται παραγωγικοί και αποτελεσματικοί, κατασκευάζοντας τέλειες, αόρατες ανεξιχνίαστες και καλά σκηνοθετημένες παγίδες.
  • Η απουσία συμπόνοιας είναι επίσης μια ακόμα χαρακτηριστική πτυχή τους όπως και η καλλιέργεια συμβιωτικών δηλαδή εξαρτητικών σχέσεων, επειδή μπορούν να ασκούν εξουσία. Η εξουσία είναι γνωστό πως φυτρώνει στο εύφορο έδαφος κάθε είδους εξάρτησης. Οι ελεγχόμενες από την εξουσία τους σχέσεις , σε οικονομικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο είναι απαραίτητες για τους social correct, επειδή αντιμετωπίζουν σαν κατάρα και απόρριψη την απομάκρυνσή τους ή κάποιου μέλους της οικογένειας από το πλαίσιο της εξουσίας τους.
  • Αν δεν δείχνουν έπαρση για τα επιτεύγματά τους, θα παρουσιάσουν το αντίθετο: αδράνεια, ακινησία, νωθρότητα,αδυναμία να αντιληφθούν ότι η συμπεριφορά τους μπορεί να καταστρέψει ανθρώπους γύρω τους, να τους φέρει σε συναισθηματική απόγνωση. Αντίθετα, συνεχίζουν να υποστηρίζουν επίμονα, με όρους ορθολογικούς και άκαμπτους «κοίτα να δεις» « λυπάμαι, δεν γίνεται αυτό» « δείτε κάτι», τη στάση ζωής τους, έχοντας ένα ιδιότυπο αυτισμό: ποτέ δεν μπαίνουν στη θέση των άλλων, ενώ τους θυσιάζουν αναίμακτα στον βωμό της εικόνας τους, υποστηρίζοντάς την με ένα σωρό στρώματα αυταπάτης: ακριβά σπίτια, ρούχα και αυτοκίνητα, πολυέξοδη κοινωνική ζωή.
«Χρειάζεται να απομακρυνθεί κανείς από αυτούς, όχι «για να επιδείξουμε μια ευτελή ανωτερότητα» όπως αναφέρει ο Πεκ (Ανθρωποι του Ψεύδους) αλλά γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος να διασώσουμε την ακεραιότητά μας, την πιθανότητα συντριβής μας μπροστά στην δύναμή τους. « Το καλύτερο» συνεχίζει ο Πεκ « είναι να τους στέλνουμε από μακριά τις προσευχές μας, χωρίς να είναι απαραίτητο να αποσταλούν στο πυρ το εξώτερο».

Παρόλ’ αυτά, είναι εξίσου χρήσιμο να κάνουμε και την δική μας αυτοκριτική, μήπως κι εμείς διαθέτουμε κάποια στοιχεία των « Ανθρώπων του Ψεύδους» που χρειάζονται τροποποίηση και αλλαγή, με κίνητρο την ευημερία μας, την ευημερία των δικών μας ανθρώπων, την γνησιότητα, τον αυθορμητισμό και τη συναισθηματική επάρκεια στις σχέσεις μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου