www.psyche.gr/prooptikes.htm
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Προοπτικές
1
Εναλλακτικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις της προσωπικότητας
του Νικήτα Καυκιού
- Η αντίληψη της πραγματικότητας είναι ερμηνεία. Ο
τρόπος που κατανοούμε τους ανθρώπους γύρω μας εξαρτάται κυρίως από
την κοσμοθεωρητική προοπτική μέσα από την οποία φιλτράρουμε την
πραγματικότητα.
Παραθέτουμε παρακάτω τις προοπτικές του "μέσου ανθρώπου", της Εκκλησίας και της ψυχολογίας προσπαθώντας να ρίξουμε περισσότερο φως στην ετερότητα των διαφορετικών αυτών ερμηνευτικών προσεγγίσεων.
Η προοπτική
του "μέσου ανθρώπου"
- Συνήθως αξιολογούμε τους άλλους με επιφανειακά κριτήρια
με βάση την εξωτερική τους συμπεριφορά και τους τοποθετούμε σε κατηγορίες
όπως καλοί, βλάκες, σωστοί κλπ. Το κριτήριο αξιολόγησης δεν είναι
η εσωτερική ζωή των άλλων αλλά η καταμέτρηση των εξωτερικών τους
επιδόσεων ή η συναισθηματική αντίδραση που η συμπεριφορά τους πυροδοτεί
μέσα μας. Δεν βλέπουμε τον άλλο γι αυτό που είναι ως προς τον εαυτό
του αλλά γι' αυτό που φαίνεται σε εμάς. Οι αρνητικοί χαρακτηρισμοί
που συνήθως χρησιμοποιούμαι είναι πολύ περισσότεροι από ότι οι θετικοί.
Αυτές οι μεροληπτικές αξιολογήσεις αν και δεν ανταποκρίνονται στην
πραγματικότητα προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις διαπροσωπικές μας
σχέσεις, την κοινωνική μας συμπεριφορά και τις πολιτικές μας επιλογές.
Η προοπτική της Εκκλησίας.
- Στο χώρο της Εκκλησίας οι
ανθρώπινες σχέσεις δεν βασίζονται στην κριτική αξιολόγηση αλλά
στην άνευ όρων αγαπητική αποδοχή της ετερότητας. Ο πραγματικός
χριστιανός εστιάζει στο πολύτιμο βάθος της ανθρώπινης φύσης. Δεν
βλέπει τον άλλο ως αμαρτωλό αλλά ως εν δυνάμει άγιο, ως εικόνα
του Θεού που τείνει στο καθ' ομοίωση..
Η πνευματική ερμηνευτική προοπτική δομείται με πνευματικές συντεταγμένες όπως: αρετή και αμαρτία, πίστη και απιστία, έπαρση και μετάνοια.. Σημ 1
Η προοπτική
της ψυχολογίας.
- Η επιστήμη της ψυχολογίας
δεν αξιολογεί τη συμπεριφορά σύμφωνα με υποκειμενικές
εγωκεντρικές παρορμήσεις ούτε με πνευματικά κριτήρια.
Εξετάζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας
και ερευνά τη συμπεριφορά εφαρμόζοντας - στο βαθμό που
του επιτρέπεται από το αντικείμενο μελέτης του - την επιστημονική
μεθοδολογία.
Μέσα από τα δεδομένα της έρευνας και της κλινικής εμπειρίας οι ειδικοί της ψυχικής υγείας περιγράφουν όσο πιο αντικειμενικά γίνεται τις ψυχολογικές ιδιότητες που κρύβονται πίσω από τις συμπεριφορές που όλοι επιδοκιμάζουμε ή αποδοκιμάζουμε στην καθημερινή μας ζωή.
Σημ.1: Οι ψυχολογικοί παράγοντες οι
οποίοι παίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην προσωπική πορεία
πνευματικής ωρίμανσης των πιστών συνήθως δεν λαμβάνονται υπόψη από
τους πνευματικούς πατέρες της Εκκλησίας. Όταν υποπέσουν στην αντίληψή
τους συνήθως ανάγονται και εξαντλούνται ερμηνευτικά στο πνευματικό
πεδίο. Για παράδειγμα η αδυναμία συμμετοχής σε κοινωνικές δραστηριότητες
εκλαμβάνεται ως άρνηση του κοσμικού τρόπου ζωής, η παθολογική ενοχή
ως ταπείνωση, η δυναμική εξωτερίκευση προσωπικών απόψεων ως εγωισμός
και η ιδεοψυχαναγκαστική αυτοπειθαρχία ως ασκητική εγκράτεια.
Βλ.Αρνητικά και Θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας |
Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014
Θεολογία και Ψυχοθεραπεία
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου