Δευτέρα 19 Αυγούστου 2013

ΔΑΣΚΑΛΕ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΕΣ...


Δοκίμιο Περί Ανθρώπινης Βλακείας του CIPOLLA CARLO

“Δύο πράγματα είναι ατελείωτα: το σύμπαν και η βλακεία του ανθρώπου, όμως για το σύμπαν δεν είμαι ακόμα σίγουρος”. (Είπε ο Αϊνστάιν περιγράφοντας θαυμάσια τον εαυτό του). Το θέμα της βλακείας ερευνήθηκε από στατιστικής πλευράς σε μεγάλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ και εντόπισε το ίδιο ακριβώς ποσοστό «βλακών» ανάμεσα στις καθαρίστριες, τους διοικητικούς υπαλλήλους, τους φοιτητές και τους καθηγητές. Προφανώς, αν η έρευνα στρεφόταν και προς τους ίδιους τους ερευνητές θα ανακάλυπταν και το δικό τους ποσοστό ηλιθίων. Άρα βλάκες υπάρχουν παντού. Από που προέρχεται όμως η βλακεία;

Α . Η «Προέλευση των Βλακών». Στην αυγή της ιστορίας, στα πρώτα βήματα του ανθρώπου ως είδος ο αγώνας για επιβίωση υπήρξε ανελέητος. Ο πανίσχυρος νόμος της Φυσικής επιλογής εξαφάνιζε χιλιάδες είδη που δεν κατόρθωναν να επιζήσουν (το 99,9% όλων των ειδών που υπήρξαν ποτέ έχουν εξαφανιστεί). Και οι ανθρώπινες φυλές που χάθηκαν από διάφορες αιτίες είναι αναρίθμητες. Κυρίως αφανίστηκαν από τον συνεχή μεταξύ τους ανταγωνισμό και τις άγριες συγκρούσεις : «Η πάλη της επιβίωσης ανάμεσα σε έμβια του ίδιου είδους είναι απείρως σκληρότερη αφού συχνάζουν στις ίδιες περιοχές και αναζητούν την ίδια τροφή» (Δαρβίνος). Αυτοί που κυριάρχησαν δεν ήταν οι πιο μπρατσωμένοι αλλά οι πιο έξυπνοι και επιδέξιοι, που με τη σειρά τους κληροδότησαν αυτές τις ιδιότητες στους απογόνους τους. Δίχως αυτό το διαρκές μακελειό και αλληλοφάγωμα θα ήταν αδύνατον να φτάσει ο άνθρωπος στο σημερινό επίπεδο ευφυΐας και πολιτισμού.
Πριν από 30.000 χρόνια περίπου, μια μεγαλειώδης βιολογική έκρηξη στην κρανιακή κάψα του δίποδου ζώου που λέγεται άνθρωπος , ένα νοητικό Big Bang, του άνοιξε τα παράθυρα στον μετωπικό φλοιό (νεοφλοιός), εκεί που είναι η έδρα της σκέψης και του αναστοχασμού. Αυτό ήταν και το τελευταίο του μεγάλο και αποφασιστικό απόκτημα. Ο άνθρωπος κυριολεκτικά «άλλαξε μυαλά».
Το μέγεθος και οι αυλακώσεις του εγκεφάλου που χώρισαν τους ανθρώπους από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο χωρίζουν και τους ίδιους ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, φύλου, πλούτου, σπουδών, ιδεολογίας και άλλων ταξικών διακρίσεων σε δύο βασικές κατηγορίες: στους ΕΞΥΠΝΟΥΣ και στους ΒΛΑΚΕΣ. Αν και η μεταξύ τους διάκριση δεν είναι δύσκολη, όσοι ανήκουν στην πρώτη κατηγορία δεν το λένε και όσοι ανήκουν στη δεύτερη δεν το ξέρουν.
 
Β . Οι Βλάκες & Οι  Έξυπνοι.Οι άνθρωποι αυτοί ανήκουν σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, η επίδρασή τους όμως επάνω μας είναι ανάλογη με την κοινωνική ισχύ που διαθέτουν. Διαφορετικά, λόγου χάρη, αισθανόμαστε τη βλακεία ενός πολιτικού ή ενός επιχειρηματία από την ηλιθιότητα ενός αγρότη ή εργάτη. Εν πάση περιπτώσει, η αρνητική αυτή ιδιότητα ενδημεί σε όλες τις εποχές και σε όλους τους λαούς, είναι δε αδύνατο να εξαλειφθεί εξαιτίας της μοναδικής ικανότητας των βλακών να συσπειρώνονται και να επιβιώνουν, κάθε φορά που οι κοινωνίες κάνουν προσπάθειες να τους θέσουν στο περιθώριο.
Τι εννοούμε όμως με τη λέξη «βλακεία»; Η έννοια, αν και είναι ενστικτωδώς γνωστή σε όλους, μοιάζει να ξεφεύγει από οποιονδήποτε θεωρητικό ορισμό. Δεν είναι απλώς το αντίθετο της εξυπνάδας, γιατί υπάρχουν έξυπνοι άνθρωποι που, κάποιες φορές, συμπεριφέρονται σαν βλάκες. Ο μοναδικός που κατάφερε να δώσει έναν πειστικό ορισμό στη βλακεία ήταν, το 1988, ο ιστορικός και οικονομολόγος Κάρλο Τσιπόλα: «Βλάκας είναι αυτός που με τις ενέργειές του προκαλεί ζημιά σε κάποιον άλλο, αλλά παράλληλα δεν πετυχαίνει κάποιο πλεονέκτημα για τον εαυτό του ή ακόμα υφίσταται ζημιά και ο ίδιος.»
«Η ζωή μας είναι γεμάτη απώλειες χρήματος, χρόνου, ενέργειας, ησυχίας και καλής διάθεσης, λόγω των απίθανων πράξεων κάποιου παράλογου πλάσματος που μας τυχαίνει τις πιο απρόσμενες στιγμές και ζημιώνει, ακυρώνει και δυσκολεύει τη ζωή μας, χωρίς να έχει απολύτως τίποτα να κερδίσει από τις πράξεις του». Ένα πράγμα είναι λοιπόν ξεκάθαρο: η βλακεία έχει μια ευκρινή κλίση να μετασχηματίζεται σε πράξεις, και αυτό την καθιστά επικίνδυνη.
Η δε προαναφερθείσα μοναδική ικανότητα των βλακών να συσπειρώνονται και να επιβιώνουν την καθιστά ανίκητη.

Οι πέντε θεμελιώδεις νόμοι της ανθρώπινης βλακείας:

>1.Πάντα και αναπόφευκτα ο καθένας από μας υποτιμά τον αριθμό των ηλίθιων ατόμων που κυκλοφορούν.
>2. Η πιθανότητα να είναι ένα συγκεκριμένο πρόσωπο ηλίθιο είναι ανεξάρτητη από οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό του ίδιου προσώπου.
>3. Ηλίθιο άτομο είναι εκείνο που προκαλεί κάποια βλάβη σ’ ένα άλλο άτοµο ή οµάδα ατόµων, χωρίς παράλληλα να εξασφαλίζει κανένα όφελος για τον εαυτό του, αντιθέτως μπορεί να υφίσταται και ο ίδιος ζημιά.
>4. Τα μη ηλίθια άτομα υποτιμούν πάντα τη βλαπτική ενέργεια των ηλίθιων ατόμων. Ιδίως οι μη ηλίθιοι ξεχνούν διαρκώς ότι σε οποιαδήποτε στιγμή και τόπο και σε οποιαδήποτε περίσταση η συναναστροφή και/ή ο συγχρωτισμός με ηλίθια άτομα αποδεικνύεται ασφαλώς ένα σοβαρότατο σφάλμα.
>5. Το ηλίθιο άτομο είναι ο πιο επικίνδυνος τύπος που υπάρχει.
 
Οι μη ηλίθιοι έχουν την τάση να ΜΗΝ λαμβάνουν σοβαρά υπ όψιν τους τις ενέργειες των ηλιθίων και να τις γελοιοποιούν βλέποντάς τες ως συμβάντα που «βγάζουν γέλιο» ή ως ανέκδοτα» .Όταν όμως γελάμε με τη βλακεία, μπορούμε να την κάνουμε «συμπαθητική» και συνεπώς να την υποτιμήσουμε περαιτέρω. Αν και στην τέχνη ο βλάκας είναι (εντελώς ?) αναγνωρίσιμος, δεν ισχύει το ίδιο για την αληθινή ζωή. Έχει βασική σημασία να συνειδητοποιήσουμε περί τίνος πρόκειται, για να μπορέσουμε να ελέγξουμε καλύτερα τις συνέπειες. Δε θα μπορέσουμε ποτέ να τη νικήσουμε ολοκληρωτικά, όμως τα αποτελέσματά της μπορούν να είναι λιγότερο βαριά αν καταλάβουμε πώς λειτουργεί. 
Άλλωστε η βλακεία έχει τρία χαρακτηριστικά.
>1) Η βλακεία είναι ασυναίσθητη και υποτροπιάζει. «Ο κίνδυνος της βλακείας προέρχεται από τον βλάκα που δεν ξέρει ότι είναι βλάκας».  Αυτό δίνει μεγαλύτερη δύναμη και αποτελεσματικότητα στην καταστρεπτική δράση της. Ο βλάκας δε γνωρίζει τα όριά του, παραμένει προσκολλημένος στις πεποιθήσεις του και δεν ξέρει πώς να αλλάξει, με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνει επ’ άπειρον τα ίδια λάθη. Σε κλινικό επίπεδο, η βλακεία είναι η χειρότερη ασθένεια, γιατί είναι αθεράπευτη. Ο βλάκας έχει την τάση να επαναλαμβάνει πάντα την ίδια συμπεριφορά, γιατί δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί τη ζημιά που προκαλεί και συνεπώς δεν μπορεί να αυτοδιορθωθεί. Αυτός είναι και ο ορισμός της Σχιζοφρένειας, “η επανάληψη της βλακείας”.

>2) Η βλακεία είναι μεταδοτική. Το πλήθος, δηλαδή, συμπεριφέρεται με περισσότερο βλακώδη τρόπο από τα μεμονωμένα άτομα που το συνθέτουν. Αυτό εξηγεί γιατί ολόκληροι λαοί (όπως η ναζιστική Γερμανία και η φασιστική Ιταλία) μπορούν εύκολα να χειραγωγηθούν, ώστε να επιδιώκουν τρελούς σκοπούς. Αυτό το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα γνωστό στην ψυχολογία. Η συναισθηματική μετάδοση, που είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της ομάδας, μειώνει την κριτική ικανότητα. Παρατηρείται τότε η «πόλωση της λήψης αποφάσεων»: επιλέγεται η πιο απλή λύση,που συνήθως είναι και η λιγότερο έξυπνη.

> 3) Εκτός από το πλήθος, υπάρχει και ένας άλλος παράγοντας που γιγαντώνει τη βλακεία: η εξουσία. «Η εξουσία αποβλακώνει», έγραψε ο Γερμανός φιλόσοφος Φρίντριχ Νίτσε. Τα άτομα που έχουν εξουσία τείνουν να πιστεύουν ότι, ακριβώς επειδή έχουν εξουσία, είναι οι καλύτεροι, οι πιο ικανοί, οι πιο έξυπνοι, οι πιο σοφοί από όλη την ανθρωπότητα. Εξάλλου, περιστοιχίζονται από αυλικούς, οπαδούς και κερδοσκόπους, που ενισχύουν διαρκώς αυτή την ψευδαίσθηση. Με αυτό τον τρόπο όποιος βρίσκεται στην εξουσία καταλήγει να διαπράττει κατά γενική ομολογία τις μεγαλύτερες ανοησίες.

Άλλωστε η εξουσία (πολιτική, οικονομική ή γραφειοκρατική) αυξάνει κατακόρυφα την καταστρεπτική δύναμη ενός βλάκα. Η ιστορία βρίθει περιστατικών με συγκλονιστικά λάθη εκτίμησης. Ο Λουδοβίκος ΙΣΤ΄ στις 14 Ιουλίου του 1789 (την ημέρα της κατάληψης της Βαστίλης, το γεγονός με το οποίο ξεκίνησε η Γαλλική Επανάσταση) σημείωσε στο ημερολόγιό του: «Σήμερα τίποτα καινούριο». Η ίδια ανόητη αίσθηση του ανίκητου ίσως οδήγησε τον Τζορτζ Άρμστρογκ Κάστερ να επιτεθεί στους Ινδιάνους της Μοντάνα το 1876 (κοντά στον πύργο Λιτλ Μπιγκ Χορν εκατοντάδες άντρες του αμερικανικού στρατού κατασφάχτηκαν από τη συμμαχία των Ινδιάνων Σιου με τους Σεγιέν) ή τον Ναπολέοντα να εισβάλει στη Ρωσία το χειμώνα του 1812 (κατά τη διάρκεια του οποίου η Μεγάλη Στρατιά της Γαλλίας αποδεκατίστηκε από το κρύο και την ανέχεια). Χωρίς να υπολογίσουμε τις –προβλεπόμενες– πανωλεθρίες στο Βιετνάμ και το σημερινό Ιράκ. ..και την Λιβύη, την Αίγυπτο, την Συρία και πάει λέγοντας.
Η βλακεία επίσης δεν έχει κοινωνική τάξη. Την συναντάς παντού. Όμως όσο πιο ισχυρό είναι ένα άτομο, όσο μεγαλύτερη εξουσία έχει κοινωνικά τόσο πιο επικίνδυνο μπορεί να αποδειχθεί. «Ηλίθιους συναντά κάποιος και μεταξύ γραφειοκρατών, πολιτικών, στρατηγών ή ιερωμένων. Οι εκλογές είναι ένας πολύ αποτελεσματικός θεσμός, ο οποίος εξασφαλίζει τη διατήρηση σταθερού ποσοστού ηλιθίων ανάμεσα στους ισχυρούς». Εύλογα λοιπόν γεννιέται το ερώτημα για το αν υπάρχει τρόπος να απαλλαχτούμε από την παγκόσμια βλακεία.
«Όχι, δεν υπάρχει. Γιατί δεν έχει αναπτυχθεί καμιά λογική μέθοδος που να προβλέπει με ακρίβεια το πώς, το πότε και το γιατί θα χτυπήσει, ένα ηλίθιο πλάσμα. Ενώ οι πράξεις του κακού είναι κατά κάποιον τρόπο προβλέψιμες και αποτρέψιμες, οι πράξεις του ηλίθιου είναι απολύτως απρόβλεπτες. Ο ηλίθιος, με το χαμόγελο στα χείλη, με πλήρη φυσικότητα, χωρίς καμιά πρόθεση, τύψεις, και αιτία, θα εμφανιστεί ξαφνικά και θα καταστρέψει όλα σου τα σχέδια – και θα το κάνει από καθαρή βλακεία».


Γ. Η χρησιμότητα των Βλακών.Απ όλα όσα έχουμε αναφέρει μέχρι στιγμής εύκολα συνάγεται ότι η βλακεία είναι επικίνδυνη, καταστρεπτική και πιθανόν ανίκητη. Γιατί κανείς όμως δεν έχει κάνει έστω και το παραμικρό εναντίον της; Απ όσο ξέρω καμιά μελέτη στον κόσμο δεν ασχολείται με το πρόβλημα, κανένα ιατρικό ερευνητικό κέντρο δεν αναζητά τα αίτια ή την θεραπεία της. Μήπως κατά κάποιο τρόπο η βλακεία και οι φορείς της είναι κοινωνικά χρήσιμοι; Ναι σε μια κοινωνία βλάκων, οι βλάκες φυσικά και είναι χρήσιμοι, με τους  έξυπνους, συνήθως, να είναι αντικοινωνικοί.

Πέμπτη 8 Αυγούστου 2013

Corpus Christi: Μια επιχείρηση επιδοτούμενη και στημένη…

Corpus Christi: Μια επιχείρηση επιδοτούμενη και στημένη…

Posted by ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ On Πέμπτη, 18 Οκτωβρίου 2012 0 σχόλια



Όλες οι ύαινες του νεοταξικού φασισμού ουρλιάζουν υστερικά για τη «φασιστική βία» που ασκείται εναντίον μιας «καλλιτεχνικής» χυδαιότητας: Το θεατρικό έργο Corpus Christi…
Εδώ πλέον έχουμε μια ολοκληρωτική και τερατουργηματική αναστροφή των πραγμάτων: 
Οι στρατιές του σύγχρονου ΦΑΣΙΣΜΟΥ, του ΦΑΣΙΣΜΟΥ της νεοταξικής φρενοβλάβειας, όλοι αυτοί που έχουν υπογράψει το θάνατο της Ελλάδας και δολοφονούν ανελέητα και καθημερινά τον ελληνικό λαό, στιγματίζουν σαν «φασιστική βία» κάποιες διαμαρτυρίες, έστω πρόχειρες και σπασμωδικές, Ελλήνων πολιτών εναντίον ενός θεάματος που προσβάλλει βάναυσα το θρησκευτικό αίσθημα ενός ολόκληρου λαού, ΚΑΙ το οποίο, τυγχάνει σκανδαλώδους χορηγίας του καθεστώτος (για τέτοιες χυδαιότητες δεν υπάρχει κρίση, επιδοτούνται πολύπλευρα και αφηνιασμένα…).

Στην πρωτοπορία, φυσικά, αυτής της ΦΑΣΙΣΤΙΚΗΣ, «αντιφασιστικής» φρενίτιδας είναι οι επίλεκτες στρατιές της Νέας Τάξης, οι επαγγελματίες του είδους:
Όλοι αυτοί που φοράνε κόκκινα γιλέκα για να ΕΞΑΠΑΤΟΥΝ πιο αποτελεσματικά…

Στο χορό μπήκε και η ηγεσία του ΚΚΕ για να υποβάλλει και αυτή τα διαπιστευτήριά της στον επελαύνοντα πλανητικό φασισμό…

Αν παρατηρήσει κανείς προσεκτικά και έξω από τις οργισμένες συναισθηματικές φορτίσεις που προκαλούν οι θηριώδεις, τελετουργικοί κανιβαλισμοί των μίσθαρνων οργάνων του καθεστώτος (ΜΜΕ και το δημοσιογραφικό, ανεγκέφαλο σκυλολόι τους) καθώς και οι «επαγγελματίες» της Νέας Τάξης με τα κόκκινα γιλέκα, θα διακρίνει καθαρά τούτο: Ότι ΟΛΗ αυτή η επιχείρηση είναι από την αρχή στημένη, οργανωμένη, καθοδηγούμενη και ενορχηστρωμένη.

Μια επιχείρηση στημένη από την πρώτη στιγμή: από το κοπρώδες και επιχορηγούμενο έργο (Corpus Christi), τη λυσσαλέα στήριξή του από τις «αριστερές» μαγκούρες, τις θορυβώδεις βροντές και αστραπές των γενιτσάρων των ΜΜΕ, μέχρι τα ΜΑΤ, τις αχαλίνωτες προβοκάτσιες με τη Χρυσή Αυγή και κάποιες, ίσως, «φανατικές» και «ελεγχόμενες» παραθρησκευτικές σέχτες…

Από την αρχή υπήρξε σχεδιασμός. Τα επιτελεία του καθεστώτος γνώριζαν πολύ καλά ότι ....

ένα τέτοιο έργο σκανδαλώδους και εμπορεύσιμης βλασφημίας, αχαλίνωτα προβεβλημένης, θα προκαλούσε το θρησκευτικό αίσθημα, θα προκαλούσε αντιδράσεις και θα «λίπανε» το έδαφος για να στηθούν ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΕΣ εναντίον ΣΥΝΟΛΙΚΑ της Ορθοδοξίας, από τους επαγγελματίες «φωταδιστές» (τους σύγχρονους φασίστες της Νέας Τάξης) και τα μεγάλα προπαγανδιστικά λαρύγγια του ΦΑΣΙΣΜΟΥ που ζούμε (ΜΜΕ).

Πριν από λίγες ημέρες είχαμε υπογραμμίσει:

«Οι επίλεκτες, λοιπόν, στρατιές της Νέας Τάξης με τις «αριστερές» πανοπλίες, έχοντας στοιχισμένες πίσω τους ΟΛΕΣ τις δωσίλογες καθεστωτικές δυνάμεις με τα βυθοκορήματά τους και τη σκουριά τους, επιτίθενται κατά κύματα και με μανία ασυνήθιστη εναντίον της Ορθοδοξίας, επιχειρώντας να υποσκάψουν, να ευτελίσουν και να αφορίσουν το θρησκευτικό συναίσθημα του ελληνικού λαού, με τα χυδαία, ταπεινά και φασιστικά «όπλα» του χλευασμού, της βλασφημίας και του κανιβαλισμού…"
ΕΔΩ:
http://www.resaltomag.gr/forum/viewtopic.php?t=6942

Ένα από τα στρατηγικά τεχνάσματα της Νέας Τάξης εναντίον των κινημάτων και όλων εκείνων που θέλει να κτυπήσει, είναι το κλασσικό όπλο της ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑΣ.

Γίνεται αντιληπτό ότι η ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ αποτελεί προνομιούχο μέσον και εναντίον της Ορθοδοξίας και του θρησκευτικού αισθήματος των Ελλήνων που, σήμερα, τα καθεστωτικά «τάγματα», πάση θυσία, θέλουν να ευτελίσουν και να κατεδαφίσουν .

Το φασιστικό, νεοταξικό καθεστώς έχει κατασκευάσει και γιγαντώσει και τα απαραίτητα παρακρατικά «εργαλεία»: Τη Χρυσή Αυγή και ποικίλες παραθρησκευτικές σέχτες…

Έτσι βλέπουμε ότι ΠΑΝΤΟΥ εμφανίζεται η Χρυσή Αυγή για να δώσει το στίγμα και να στρώσει το έδαφος στους δίδυμους, «αριστερούς» αδελφούς και στους γενίτσαρους των «νταβάδων», έτσι ώστε να ταυτίζεται και να μαγαρίζεται κάθε διαμαρτυρία εναντίον του καθεστώτος, να στιγματίζεται σαν «φασιστική», να λειτουργεί ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΤΙΚΑ και να στρώνει το έδαφος στη ΦΑΣΙΣΤΙΚΗ τρομοκρατία της Νέας Εποχής…

Τα πρόσφατα επεισόδια στο θέατρο «Χυτήριο», ήταν προσχεδιασμένα και καθοδηγούμενα, προκειμένου να δοθεί ένα νέο κτύπημα εναντίον του Ορθόδοξου φρονήματος των Ελλήνων και της Ορθόδοξης Εκκλησίας…

Τα «δολώματα» ήταν οι παραθρησκευτικές σέχτες και κυρίως η Χρυσή Αυγή, η παρακρατική αυτή «ομάδα κρούσης» του καθεστώτος…

Γι αυτό ΠΡΕΠΕΙ να είμαστε πολύ προσεκτικοί, διότι τα «δολώματα» που θα μας ρίξουν θα είναι πολλά, σήμερα, στον ανελέητο και ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟ πόλεμο που μας έχουν κηρύξει οι πλανητικές στρατιές του ΦΑΣΙΣΜΟΥ: Του κανιβαλικού και κατοχικού ΦΑΣΙΣΜΟΥ που ζούμε..
Διαβάστε και το άρθρο:
Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ είναι δω, επελαύνει…

http://www.resaltomag.gr/forum/viewtopic.php?t=6973

Και λίγα λόγια για τη θλιβερή ηγεσία του ΚΚΕ.


Ωρύεται και η ηγεσία του ΚΚΕ για τις «καλλιτεχνικές ελευθερίες».

Παρατήρηση πρώτη:

Είναι να γελάς με τις «δημοκρατικές ευαισθησίες» αυτού του σταλινικού απολιθώματος. Ενώ πέρναγε από φαλτσέτα κάθε κριτική εναντίον του Στάλιν (δεν μιλάμε για χλευασμό), καρατόμησε κάθε ίχνος «καλλιτεχνικής ελευθερίας» (την κλείδωσε στις προσταγές του κόμματος) ΚΑΙ τώρα, μπροστά σε ένα χυδαίο «έργο» βλασφημίας, μιλάει για «καλλιτεχνική ελευθερία»…

Παρατήρηση δεύτερη:

Η Ηγεσία του ΚΚΕ βλέπει μόνο τις «φασιστικές» διαμαρτυρίες και τη «Χρυσή Αυγή», αλλά δεν διακρίνει καθόλου τη θεατρική τελετουργική και προβοκατόρικη φιέστα του καθεστώτος που στήθηκε πάνω στο εμετικό και διεστραμμένο αυτό « θεατρικό έργο».

ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΙΚΗ φιέστα που υψώθηκε σε κεντρικό ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ και πήρε ψυχωτική διάσταση ΚΟΥΚΟΥΛΩΝΟΝΤΑΣ τα πάντα, τη ΣΦΑΓΗ μας και λειτουργώντας σκανδαλωδώς ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΤΙΚΑ, προς όφελος των δωσίλογων κατοχικών δυνάμεων…

Εδώ η ηγεσία του ΚΚΕ δεν μας ΕΞΑΠΑΤΑ συνειδητά, αλλά και αυτό-αναιρείται.

Όταν λέει ότι η Χρυσή Αυγή είναι παρακρατικό κομμάτι του καθεστώτος, θα έπρεπε ΛΟΓΙΚΑ να καταγγείλει την προβοκατόρικη λειτουργία της Χρυσής Αυγής στα γεγονότα, σαν καθοδηγούμενη από το κράτος και το παρακράτος, δηλαδή από το ΚΑΘΕΣΤΩΣ, καθώς και να αναρωτηθεί: ΓΙΑΤΙ στήθηκε αυτή η προβοκάτσια και τι επιδίωκε;

Η ηγεσία, όμως, του ΚΚΕ τάσσεται ανοικτά ΥΠΕΡ του ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΟΥ, από το καθεστώς, έργου: Ένα αισχρό έργο σκανδαλολάγνης βλασφημίας και διεστραμμένης ΕΜΠΟΡΙΑΣ της βλασφημίας…


Τρίτη παρατήρηση:

Η ηγεσία κλείνει εντελώς τα μάτια και στη σκοπιμότητα του έργου, καθώς και στα καλλιτεχνικά κριτήρια.

α). Εδώ ο κόσμος καίγεται, η Ελλάδα βρίσκεται υπό κατοχή, ο ελληνικός λαός λεηλατείται και δολοφονείται ανελέητα και κτηνωδώς και οι «καλλιτέχνες» της καθεστωτικής ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ, «εμπνεύστηκαν» για τις ανωμαλίες του Corpus Christi!!!

Δεν λένε τίποτα στην ηγεσία του ΚΚΕ, αλλά και σε όλους τους «προοδευτικούς» και «αριστερούς» αυτά τα παρακμιακά και άκρως νοσηρά «ερείσματα» της καλλιτεχνικής «έμπνευσης» και «δημιουργίας»; ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ αυτά ΚΡΙΤΗΡΙΑ καλλιτεχνικά ή νοσηρό, σκανδαλολογικό εμπόριο της σήψης, της παρακμής και των ΔΙΑΣΤΡΟΦΩΝ της πλανητικής καπιταλιστικής ισοπέδωσης του μυαλού και των συναισθημάτων;

β). Η Ηγεσία του ΚΚΕ νομιμοποιεί και προβάλλει και αυτή τα «καλλιτεχνικά κριτήρια» των διαστροφών του χρηματιστηριακού κεφαλαίου: «Κριτήρια» που δολοφονούν ανελέητα τον ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ χαρακτήρα της Τέχνης, που μετατρέπουν την Τέχνη σε ένα νοσηρό κατασκεύασμα των «νονών» του χρήματος, ΕΞΩ , ΠΕΡΑΝ και ΜΑΚΡΙΑ από την κοινωνία, τις αγωνίες, τους πόνους, τους πόθους και τα αγωνιστικά ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ των λαών: ΕΞΩ και ΠΕΡΑΝ από το ιστορικό ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ…

Πιο αναλυτικά παραπέμπουμε στα άρθρο:
Η σκανδαλοθηρία δεν είναι Τέχνη, είναι φασιστική χυδαιότητα
http://www.resaltomag.gr/forum/viewtopic.php?t=5907
Και στο:
Στο στόχαστρο και η θεατρική μας παράδοση
http://www.resaltomag.gr/forum/viewtopic.php?t=6778

Θα κλείσουμε με μια υπογράμμιση από το πρώτο άρθρο:

«Αυτοί που το παίζουν «καλλιτέχνες», «συνωστίζονται» στις αυλές της Νέας Τάξης και σιτίζονται στο παχνί τους: Είναι το «τάγμα» των σύγχρονων, ακριβοπληρωμένων, ιδεολογικών «μπράβων» του καθεστώτος, μια «εστία» παχύσαρκων επιδοτούμενων, οι οποίοι έχουν αναγάγει σε Τέχνη τη φαιά είδηση (κατά κανόνα κατασκευασμένη) και ιδιαίτερα τη χυδαία σκανδαλοθηρία: Το δηλητηριώδες «όπλο» της φασιστικής νεοταξικής προπαγάνδας…».

Ελευθερία της Συνείδησης Του Φ.Κ.Βώρου



                            Ελευθερία  της Συνείδησης

                                                                   Του Φ.Κ.Βώρου

         1.      Συν-είδηση[1]  μπορούμε να ονομάσουμε τη δυνατότητα του ανθρώπου να συγκεντρώνει ειδήσεις (για τη φύση,  την κοινωνία, τον εαυτό του), να συγκινείται από αυτές, να τις επεξεργάζεται, να αποφασίζει τις κινήσεις του, να επιλέγει τη μέθοδο και τα μέσα της δράσης του, να κρίνει και να αξιολογεί όσα συμβαίνουν, να χαίρεται ή να θλίβεται, να οραματίζεται κάτι καλύτερο για το μέλλον.
          Γραμμικά μπορούμε  τη δραστηριότητα της συνείδησης να την παρουσιάσουμε με το παρακάτω διάγραμμα:



     Γνωσιακή ικανότητα

( αναζήτηση  της αλήθειας,

           Επιστήμη)

 
 
                   












Επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία των πράξεων, με κριτήριο το καλό των ενδιαφερομένων
     ( Ηθική)
 



Θαυμασμός και δημιουργία του Ωραίου
 (Τέχνη)
 




Απορία για  ό,τι υπάρχει πέρα από τα φυσικά όρια του ανθρώπου
         ( Μεταφυσική)  
 
 













          Πώς διαμορφώνεται η Συνείδηση[2] και πώς διαμορφώνει κριτήρια (για την αλήθεια, την ομορφιά, την ηθική, τη μεταφυσική) και τρόπους δράσης είναι ερωτήματα που χρειάζονται χωριστή ανάλυση, για να  δούμε σε ποιο βαθμό μπορούμε να  απαντήσουμε σ’ αυτά[3]. Σήμερα επιχειρούμε προσέγγιση σ’ ένα ερώτημα προηγούμενο ως προς αυτά: πώς κινείται η Συν-είδηση δημιουργικά προς όλες τις κατευθύνσεις της δραστηριότητας: ελεύθερα ή κατ’ επιταγήν, κατ’ ανάγκη;

   2.    Από πολύ παλιά συζητήθηκε ως αίτημα του νου η Ελευθερία  δράσης, βέβαια μέσα στα πλαίσια της φυσικής αναγκαιότητας που προϋπάρχει και των κοινωνικών συνθηκών, όπου διαμορφώνονται κανόνες δράσης και σκοποί συλλογικής αποδοχής. Θυμίζω την περίφημη επιγραμματική προσέγγιση του Θουκυδίδη, δια στόματος Περικλή:….. «το  εύδαιμον  ελεύθερον το δε ελεύθερον  εύψυχον κρίναντες…»(= επειδή  κρίνετε  ότι η ευδαιμονία του ανθρώπου έχει προϋπόθεση  την ελευθερία του και η ελευθερία  προϋποθέτει την ευψυχία, το θάρρος….).
          Στη θεωρία και στην πράξη, όσο γνωρίζουμε από τους αιώνες της ιστορίας, οι άνθρωποι ακολούθησαν δυο δρόμους: αναγνώρισαν την ανάγκη ως οδηγό για τις κινήσεις εκείνες όπου η φύση υποδεικνύει   το δρόμο της ανάγκης (αναζήτηση των  αναγκαίων για τη ζωή). Η φύση  οδηγεί και στη γνώση, στο βαθμό που αυτή είναι αναγκαία για τη ζωή[4].
          Αλλά πέρα από τα όρια της ανάγκης ελευθερώνεται ο νους σε όλους τους τομείς της δράσης του: γνωσιακό, ηθικό, αισθητικό (θεωρία  και πράξη του ωραίου) μεταφυσικό, χωρίς να παραβλέπει –όπου υπάρχουν- τις μορφές και τα όρια  της πραγματικότητας. Έτσι:
          α΄. Στο γνωσιακό επίπεδο: η γνώση των φυσικών πραγμάτων και των φυσικών δυνάμεων και φαινομένων είναι αναγκαία για τη ζωή,  δεν ησυχάζει ο νους[5] αν δε βρει την αιτία των φαινομένων [6] , ώστε να μπορεί  τη γνώση αυτή να την αξιοποιεί πρακτικά. Από την αναγνώριση των φαινομένων της άνωσης ως την ανάγνωση του DNA η γνώση είναι θεωρητική αναζήτηση που μπαίνει στην υπηρεσία πρακτικών αναγκών της ζωής. Αλλά και σ’ αυτή την πορεία του ο νους (η συνείδηση)  υπερβαίνει τα όρια της ανάγκης και απολαμβάνει την ελευθερία του: «η γεννήσασα  φύσις αμηχάνους ηδονάς προσφέρει  τοις δυναμένοις ζητείν τας αιτίας»[7]. Η αναζήτηση της αλήθειας μέσα σε κλίμα ελευθερίας γίνεται ηδονή, χαρά, απόλαυση νοητική, συνειδησιακή.

          β΄. Πολύ εμφανέστερα ο νους[8]  αναζητεί ή διεκδικεί την ελευθερία του  στους άλλους τομείς συνειδησιακής δραστηριότητας: στην Ηθική, στην Αισθητική (Τέχνη), στη Μεταφυσική, (όπου εντάσσεται και η Θρησκεία)[9]. Για ένα πρόσθετο λόγο που είναι ιδιαίτερα εμφανής στον τομέα της Ηθικής: χωρίς την προϋπόθεση της Ελευθερίας δεν είναι νοητή η έννοια της ευθύνης, που με τη σειρά της  αποτελεί προϋπόθεση για την απονομή επαίνου ή μομφής στο  άτομο που έπραξε  ή παρέλειψε κάτι και για το οποίο θεωρούμε το άτομο  υπεύθυνο, γιατί ήταν  ελεύθερο.
          Στην πρακτική ζωή των ανθρώπων, άλλοι μελετητές διακρίνουν ελευθερία: γνώμης, σκέψης, πίστης, συνείδησης, βούλησης, αυτοδιάθεσης, αυτοπραγίας, αυτοκαθορισμού[10].Και με αναφορά στα πεδία έκφρασης της Ελευθερίας μπορούμε να θυμίσουμε: ελευθερία πολιτική, ιδεολογική, ηθική, θρησκευτική. Και, αντίστοιχα, μιλάμε για συνείδηση πολιτική, ηθική, εθνική, θρησκευτική[11]κλπ.

          3.       Συμπεράσματα από τα παραπάνω:
·        Η Ελευθερία  είναι αίτημα καθολικό.
·        Η Ελευθερία συνυφαίνεται με την αίσθηση ευθύνης.
·        Η υποκειμενική βίωση του αιτήματος Ελευθερίας και του περιεχομένου του μπορεί να ονομαστεί Συνείδηση ελευθερίας.
·        Επειδή το αίτημα για Ελευθερία είναι βίωμα συνειδησιακό, μπορούμε σε όλες τις περιπτώσεις να μιλάμε για Ελευθερία Συνείδησης (στην περιοχή της Επιστήμης, της Τέχνης, της Θρησκείας, της Ηθικής).
·        Οι αιώνες της Ιστορίας  μάς έχουν διδάξει ότι προόδευαν πάντα οι κοινωνίες που σέβονταν το δικαίωμα Ελευθερίας των Συνειδήσεων, που δίδασκαν στα μέλη τους να σέβονται την Ελευθερία των Συνειδήσεων. Και αναζητούσαν με ευλάβεια τα όρια της Ελευθερίας του ατόμου (ως εκεί όπου η Ελευθερία του ενός δεν παραβιάζει την Ελευθερία του άλλου)[12].
·        Έκφραση κακοδαιμονίας για τα άτομα και τις κοινωνίες υπήρξε πάντα η επιδίωξη κάποιων ( με ιδιοτελή συνήθως κίνητρα) να στερήσουν ή απλά να περιορίσουν την ελευθερία Συνείδησης άλλων σε οποιονδήποτε τομέα ( της Επιστήμης, της Πολιτικής , της Ιδεολογίας, της Πίστης κλπ.).
·        Έκφραση κακοδαιμονίας από την πλευρά  του βιαστή μπορεί να σημαίνει ιδιοτέλεια ή πνευματική  ανωριμότητα, να        νομίζει δηλαδή ότι η άποψή του  είναι η μόνη σωστή και σωτήρια και ότι μπορεί να την επιβάλει στους άλλους. Έκφραση κακοδαιμονίας από την πλευρά του  θύματος συνήθως σημαίνει ότι υποφέρει  και αγωνίζεται ωσότου ελευθερωθεί    από την κακόνοια ή μικρόνοια και ανευλάβεια του βιαστή.

       4. Δεν ονομάσαμε τις πράξεις βιασμού της Ελευθερίας Συνειδήσεων. Είναι πολλές, εμφανείς και αφανείς, άμεσες και έμμεσες. Επειδή οι πρώτες είναι πασίγνωστες (π.χ πολιτική δικτατορία, θρησκευτικοί ή άλλοι ιδεολογικοί διωγμοί κλπ.)[13] καταγράφουμε τις άλλες, μερικές τουλάχιστον, από τις αφανείς και αδιόρατες πράξεις βιασμού της Ελευθερίας Συνειδήσεων. Ανεξάρτητα από το βαθμό  συνειδητοποίησης εκ μέρους  των φερομένων ως βιαστών και ανεξάρτητα από τις προθέσεις τους (είναι πιθανό να υποστηρίζουν ειλικρινά ότι έχουν αγαθές προθέσεις)[14], εμείς καταγράφουμε πράξεις συγκεκριμένες (από την περιοχή των ιδιαίτερων ασχολιών και πρόσφατων βιωμάτων μας), για να μπορείτε να ελέγχετε την ακρίβεια και να σταθμίζετε το αποτέλεσμα, κατά την κρίση σας.
           α΄. Αν αυξάνεις ασύνετα τις πληροφορίες που φορτώνεις ως «μόρφωση» στα παιδιά, αντί να ελέγχεις ποιες είναι αναγκαίες και να φροντίζεις να κινήσεις μαθησιακή διαδικασία για μετατροπή των πληροφοριών σε γνώση και μόρφωση, υπονομεύεις τη δυνατότητα  να αναπτύξουν σκέψη και ελευθερία σκέψης, κρίσης, συνείδησης (αμάρτημα εκπαιδευτικό)[15].
          β΄. Αν  δε βρεις τη δυνατότητα κάποτε, έστω ενδεικτικά, να βοηθήσεις τους μαθητές σου, να προχωρήσεις σε μαθησιακή διαδικασία που αφομοιώνει τις  πληροφορίες  και παράγει γνώση, που προάγει την απλή απομνημόνευση σε κατανόηση, συμπράττεις στην υπονόμευση της Ελευθερίας  των Συνειδήσεων (αμάρτημα παιδαγωγικό)[16].
           γ΄. Αν επιφορτίζεις τα παιδιά με κρίσιμες γι’ αυτά εξετάσεις σε  μαθήματα συνειδησιακού χαρακτήρα (όπως είναι τα θρησκευτικά), οπότε τα αναγκάζει (από αγωνία για το βαθμό) να απαντήσουν με την εκδοχή του σχολικού βιβλίου, απομακρύνεις τα παιδιά από τη δυνατότητα να αισθανθούν  Ελευθερία σκέψης και γενικότερα Συνείδησης (αμάρτημα θρησκευτικό)[17].
           δ΄. Αν αποφεύγεις να δείξεις στα παιδιά την ουσιώδη διαφορά ανάμεσα στη γνώση (που ζητεί διαρκώς την αιτία των  φυσικών φαινομένων) και την πίστη (που βασίζεται σε μια παραδοχή για μεταφυσική απορία και συνεπιφέρει ανάπαυση και παύση της ζήτησης), βάζεις εμπόδια  στην πορεία για απόκτηση Ελευθερίας των Συνειδήσεων (αμάρτημα εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό, θρησκευτικό).
           ε΄.  Αν παραβλέπεις την ποιότητα[18] και ελκυστικότητα[19] της παιδείας και εισάγεις ασύνετα τον αναγκασμό και την καταπίεση, όταν διώχνεις την όμορφη προσδοκία και εισάγεις την αγωνία, αποδιώκεις ταυτόχρονα  την Ελευθερία Συνειδήσεων και το σεβασμό  για τη μόρφωση ( αμάρτημα παιδαγωγικό).
           στ΄. Όταν αυτόν που διαφωνεί μαζί σου τον αποκαλείς (σε χώρο που εκείνος απουσιάζει) γραικύλο, αντί να αντιπαραθέσεις με σεμνότητα επιχειρήματα, εισπράττεις περιφρόνηση και απομακρύνεις την Ελευθερία Συνείδησης κυρίως για τον εαυτό σου.
          Όταν καταλογίζεις κακή βούληση στον άλλο «που θέλει τη συρρίκνωση της Εκκλησίας», αντί να προτάξεις θετικά τεκμήρια για την άποψή σου γίνεσαι αν-άξιος για να εκδηλωθεί απέναντί σου η Ελευθερία Συνείδησης (αμαρτήματα αρχιεπισκοπικά)[20].
          ζ΄. Όταν αυτόν που δεν αναγνωρίζει τη σοφία των λόγων σου τον αποκαλείς δημόσια «χάχα», αντί να τον παρακαλέσεις να μην ενοχλεί το έργο σου, κλείνεις το δρόμο για την Ελευθερία της Συνείδησης (αμάρτημα αρχιεπισκόπου)[21].
           η΄.  Όταν προτείνεις στα μέλη μιας κοινωνίας να δηλώσουν το είδος θρησκεύματος που πρεσβεύουν[22]  ασκείς εις βάρος τους πολύμορφο αναγκασμό: ή να αναγράψουν αυτό που φρονούν, με την πιθανότητα να αντιμετωπιστούν με υποψία από κάποιον διάφορα φρονούντα σε ώρα κρίσιμη της ζωής τους (π.χ. πρόσληψης σε μια εργασία) ή να αναγράψουν ψευδώς αυτό που δε φρονούν. Και στις δυο περιπτώσεις πάει περίπατο η Ελευθερία Συνείδησης και ανοίγεις δρόμους της καταπίεσης για τον κοινό άνθρωπο. Δεν αντιλαμβάνεται τον αναγκασμό ο πανοσιολογιότατος που διατυπώνει αυτή την  αθώα πρόταση; Σώζονται οι κοινωνίες με τον αναγκασμό εις βάρος των μελών τους; με την καταπίεση των Συνειδήσεων;

   5.    Μέσα σε τέτοιες συνθήκες καταπίεσης των συνειδήσεων (είτε από την Πολιτεία είτε από την Εκκλησία), τι συμβαίνει στις συνειδήσεις των καταπιεζομένων; Μεγαλώνει συνεχώς η επιθυμία απελευθέρωσης: και βρίσκουν συνήθως θαυμαστές και μιμητές μάλλον οι καταπιεζόμενοι παρά οι καταπιεστές, όσο κι αν οι δεύτεροι παραπλανώνται από τις υποκλίσεις των θεραπόντων ή την αλαζονία της πρόσκαιρης και απατηλής δύναμής τους[23].
           Συνηθίζουν σε ποικίλες εκδηλώσεις προβολής της μονόπλευρης
«δικαιοσύνης» τους να επικαλούνται κάποιους νόμους (π.χ  τον 2525/1997 για την Εκπαίδευση, τον 1198/95 για την Εκκλησία). Μα, αγνοούν οι ευλογημένοι ότι οι νόμοι εκφράζουν τη βούληση ή πάντως την προτίμηση του πιο δυνατού την ώρα της νομοθετικής πράξης; Αν ενδιαφέρονται οι ευλογημένοι για το σωστό κα το δίκαιο, μπορούν να επιζητήσουν  το πιο σωστό και το πιο δίκαιο με τη διαδικασία  του ανοιχτού και ελεύθερου διαλόγου, όπου προσκαλούνται  οι υπέρμαχοι και οι επικριτές των ποικίλων απόψεων με ίσους όρους. Και λένε τα επιχειρήματά τους. Και ο κοινός άνθρωπος που τον ενδιαφέρουν καταλαβαίνει και εκτιμά. Και συντάσσεται ή αποδοκιμάζει. Και, αν ενδιαφέρονται για το δίκαιο, αυτοί που επικαλούνται τους νόμους, μπορώ να τους  θυμίσω έναν ορισμό διατυπωμένο σε χρόνο ανύποπτο ως προς τα τωρινά (από τον Αριστοτέλη στα Πολιτικά):  «Η κοινωνία συμμαχία τις εστί και ο νόμος συνθήκη και εγγυητής αλλήλοις των δικαίων» . Ας στοχαστούν τι σημαίνουν οι όροι συμμαχία και συνθήκη και με ποιους όρους συμφωνούνται  από τους ενδιαφερόμενους και τηρούνται «επ’ ωφελία» όλων.

  6.     Επίλογος και συμβουλή (όχι από μένα αλλά και για μένα) .
    Για όλους εμάς   που - έμπλεοι ζήλου για τις απόψεις μας (είδος ζηλευτό  κα αξιέπαινο), ανυποψίαστοι  όμως ότι ποδοπατούμε το δικαίωμα Ελευθερίας των Συνειδήσεων (είδος πολλαπλά αξιόμεμπτο) – νομίζω χρήσιμες δυο συμβουλές, που έρχονται από  πολύ μακριά και νομίζω είναι  χρήσιμες για ιδεολογικά ξεστρατισμένους ή ναυαγούς[24] και φιλοσοφικά ανώριμους:
          α. Με νηφαλιότητα να αναγνωρίσουμε τα λάθη μας και να χαράξουμε πορεία ευλάβειας για τις ιδέες των άλλων. Χρήσιμη είναι μια συμβουλή που σε ανάλογες περιστάσεις διατύπωσε για τον εαυτό του ο Ζήνων από το Κίτιο:
                   «Νυν ευπλόηκα ότε νεναυάγηκα» (=ταξιδεύω καλά,  από τότε που ναυάγησα).[25]

          β΄. Σε λόγο ευθύ   ο Επίκουρος έγραψε μια συμβουλή στο φίλο του Μενοικέα: «Μήτε νέος ων μελλέτω φιλοσοφείν μήτε γέρων υπάρχων κοπιάτω φιλοσοφών: ούτε γαρ άωρος ουδείς ούτε πάρωρος προς το υγιαίνον της ψυχής».(= Ούτε όταν είσαι νέος να αναβάλλεις να φιλοσοφήσεις, ούτε όταν φτάσεις στα γεράματα να πεις ποτέ κουράστηκα, δεν μπορώ πια να φιλοσοφήσω: γιατί ποτέ δεν είναι  πρόωρα ούτε είναι ποτέ αργά, για να ασχοληθεί κανείς με ό,τι είναι φάρμακο ψυχής, συνείδησης, δηλ. τη φιλοσοφία[26].
                                      Με φιλοσοφική κατανόηση προς όλους
                                                δίκαιους και αμαρτωλούς
                                                          Φ.Κ.Βώρος

   

Copyright © 2001 F. K. Voros

                                  Τεχνική/Διαφημιστική Υποστήριξη: www.fora.gr


[1] Η πρώτη μνεία που γνωρίζω του όρου αυτού (με περιεχόμενο  γνωσιακό – ηθικό – μεταφυσικό) υπάρχει σε ένα βαθυστόχαστο  (αποσπασματικό) κείμενο του Δημόκριτου (fragm. 297): «ένιοι  θνητής φύσεως διάλυσιν ουκ ειδότες, συν-ειδήσει δε της  εν τω βίω κακοπραγμοσύνης ψεύδεα μυθοπλαστέουσιν περί του μετά την τελευτήν βίου».
[2] Όσο γνωρίζω οι ειδικοί δέχονται (με ποικίλες παραλλαγές ως προς τα ποσοστά μόνο) ότι η φυσική προδιάθεση  ή  κληρονομικότητα και οι  επιδράσεις του περιβάλλοντος, άρα  και της Εκπαίδευσης, είναι οι δυο βασικοί συντελεστές της συν-είδησης.
[3] Προσπαθήσαμε να αναλύσουμε με δυο άλλα συνοδευτικά διαγράμματα το ερώτημα αυτό στο άρθρο: «Πρώτα βήματα του επιστημονικού λόγου και του επαγγελματικού ήθους» ( περιοδ. «Εκπαιδευτικά» τεύχος 55-56).
[4] «Φύσει του ειδέναι ορέγεται ο άνθρωπος» .Με αυτή την παρατήρηση ο Αριστοτέλης άρχισε τα Μετά τα Φυσικά.
[5] Τον όρο έφερε  στο φιλοσοφικό  λεξιλόγιο ο Αναξαγόρας όταν έγραψε: «Ομού πάντα χρήματα ην, νους δε  επελθών διεκόσμησεν» (ο νους έφερε τάξη  και ομορφιά , στόλισε τη φύση).
[6] «Τότε μόνον οιόμεθα γιγνώσκειν έκαστον, όταν τα αίτια γνωρίσωμεν» (= τότε μόνο θεωρούμε ότι γνωρίζουμε κάτι, όταν γνωρίσουμε την αιτία του.) Αριστοτέλης, Φυσικά, 184α.
[7]  Αριστοτέλης, Περί  Ζώων Μορίων, Α4.
8 Μία διευκρίνηση για τον αναγνώστη:  νους και νόηση νοούνται ως βασική κινητήρια δύναμη της συνείδησης σε όλες τις εκδηλώσεις της: γνωσιακή , ηθική, αισθητική, μεταφυσική. Νομίζω ότι αυτή την  πολυδύναμη διάσταση του Νου  θέλησε να αποδώσει ο Ευριπίδης με το στίχο: «Ο νους ημών εν εκάστω Θεός»
(fragm. 1014) .
[9] Αναφερόμαστε πάντα στις 4 κύριες κατευθύνσεις που σημειώσαμε στο διάγραμμα, γιατί νομίζουμε ότι καλύπτουν  όλη τη δραστηριότητα της Συνείδησης.
[10] Κων-νου Μπουζέα, Λεξικό Πολιτισμού (εκδ. « Αττικός»), λήμμα  «Ελευθερία».
[11] Φ. Κ. Βώρου, Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης, κεφ. Θ΄: «Ελευθερία» (μορφές Ελευθερίας).
[12] Ενδεικτικά θυμίζω τον ορισμό που περιέχεται στη «Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη» (26 Αυγούστου 1789, Γαλλική  Εθνοσυνέλευση).Και αντίστοιχη διατύπωση του Ρήγα  Φεραίου (στο : Δίκαια του Ανθρώπου, άρθρο 6):
«Ελευθερία είναι εκείνη η δύναμις οπού έχει ο άνθρωπος εις το να κάμει όλο εκείνο  οπού δε βλάπτει εις τα δίκαια του γειτόνου του. Αυτή έχει ως θεμέλιον την φύσιν, διότι φυσικά  αγαπώμεν να είμεθα ελεύθεροι».
[13] Θυμίζω ενδεικτικά: τη δίωξη   του Γαλιλαίου, την Ιερή Εξέταση, τη δίωξη του Μεθόδιου Ανθρακίτη, του Θεόφιλου Καϊρη, τη δίωξη των Αριστερών στη χώρα μας (κυρίως από το 1924 ως το 1974) κλπ.,κλπ. (Στο βιβλίο της σημ. 11, κεφ. ιβ΄).
[14] Σε όλες τις περιπτώσεις που προσγράφουμε παρακάτω συγκεκριμένες πράξεις  ή προτάσεις βιασμού Συνειδήσεων δε μεμφόμαστε τα άτομα για συνειδητή επιδίωξη  βιασμού (δεν αποκλείουμε την πλάνη τους ή το «ζήλο» τους που  οδηγεί σε τέτοιο αποτέλεσμα και προέρχεται συνήθως από έλλειμμα παιδείας).
[15] Έχει προηγηθεί άρθρο που δημοσιεύτηκε στο «Ριζοσπάστη», 3-4 του Μάη (και αναμένεται να δημοσιευτεί στο περιοδικό «Νέμεσις» στις 30 του Μάη 2000), με τίτλο: «Στοιχεία Τραγωδίας στην Ελληνική Παιδεία».
[16] Στο σημείο τούτο μέμφομαι κυρίως την πολιτική ηγεσία, που με τον ανώριμο νόμο της και τις συνοδευτικές Οδηγίες εμποδίζει  τους εκπαιδευτικούς να είναι παιδαγωγοί:  αυτοί είναι μεμπτοί μόνο στο βαθμό που δε βρήκαν δρόμο να παραβιάσουν κάποτε τις Οδηγίες υπέρ της Παιδαγωγίας.
[17] Αρκεί να δείτε το πρώτο παράδειγμα (θέμα) εξετάσεων στα Θρησκευτικά, β΄Λυκείου, τον Ιούνιο του 1999. Νομίζω ότι η Εκκλησία έχασε  μια ευκαιρία πολύ ωραία, να αρνηθεί να είναι τα θρησκευτικά μέσο  βασανισμού των Συνειδήσεων, να το διατηρεί μόνο ως μέσο ευαισθητοποίησης και ευγενισμού Ελεύθερων Συνειδήσεων. Τέτοια είναι η ορατότητα των ταγών της.
[18] Για την ποιότητα της Παιδείας είναι ανάγκη να επιχειρήσουμε ένα χωριστό άρθρο:για την ώρα παραπέμπουμε σε ένα παλαιότερο, που έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό « Εκπαιδευτικά», τεύχος 7.
[19] Για την ανάγκη να  είναι η Εκπαίδευση πρώτα ελκυστική και γοητευτική για τους νέους θυμίζω έναν πολύ παλαιό, ίσως τον πρώτο, ουσιαστικό ορισμό: « Έστιν ουν παιδεία η παίδων ολκή  και αγωγή προς τον ορθόν λόγον» (Πλάτων, Νόμοι, 659D).
[20] Αυτά τα ψυχωφελή και σωτήρια λόγια και εξόχως ευγενικά ακούστηκαν από χείλη νεότευκτου αρχιεπισκόπου σε ομιλία του στη « Στέγη των Φίλων του Λαού»
(27.5.1998).
[21] Προσλαλιά αγίου  προς σπουδαστή στη Θεσσαλονίκη (« Τα Νέα» , 30-31 του Μάρτη 2000).
[22] Συμβουλή πρωτοπρεσβύτερου σε τηλεοπτική συζήτηση (14 Μάη 2000).
[23] Δείτε τη σημ. 15.
[24] Ιδεολογικά ξεστρατισμένος ή ναυαγός είναι ,νομίζω, καθένας που χωρίς να το καταλάβει δείχνεται ανευλαβής προς την ιδεολογία των άλλων από ζήλο υπερβάλλοντα για την ιδεολογία τη  δική του.
[25] Ζήνων Κιτιεύς (στο Διογένης Λαέρτιος, Βίοι Φιλοσόφων, VII. 4-5).
[26] Επίκουρος (εκδ. « Κάκτος», με κείμενο, μετάφραση, εισαγωγή, σχόλια), κεφ. Επιστολή προς Μενοικέα, προοίμιο.
            Επίσης, βιβλία για την Ηθική Συνείδηση του Ανθρώπου γενικά (όχι ειδικά: Πολιτική ή Θρησκευτική Συνείδηση, γιατί αυτά ασχολούνται με κλάσμα Συνείδησης) και την Ελευθερία του. Ενδεικτικά: Ε. Π. Παπανούτσου, Ηθική. Του ίδιου: Φιλοσοφία και Παιδεία, κεφ, « Ελευθερία».