Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012

ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦ 4ον


ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦ.4ον
ΟΙ ΔΥΟ ΓΝΩΣΕΙΣ
Η αρση της (φαινομενικης) αντινομιας, στο χωρο της γνωσιολογιας επιτυγχανεται αγιογραφικα -πατερικα  με τη σαφη διακριση δυο γνωσεων/ σοφων, της ΘΕΙΑΣ η ΑΝΩ & ΚΑΤΩ Η ΘΥΡΑΘΕΝ.Η πρωτη είναι υπερφυσικη, ενώ η 2η η φυσικη γνωση που ανταποκρινεται στη σαφη διακριση ΑΚΤΙΣΤΟΥ & ΚΤΙΣΤΟΥ,Θεου & ΚΤΙΣΗΣ. Οι δυο αυτές γνωσεις απαιτουν & δυο γνωστικες μεθοδους.Μεθοδος της θειας σοφιας-  γνωσης είναι η ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ του ανθρωπου με το ΑΚΤΙΣΤΟ η οποια συντελειται με την παρουσια της ΑΚΤΙΣΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ μεσα στην καρδια. Μεθοδος της ενδοκοσμικης σοφιας- γνωσης είναι η ΕΠΙΣΤΗΜΗ, η οποια λειτουργει με την ασκηση της ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ/ΛΟΓΙΚΗΣ δυναμις του ανθρωπου.Ορθοδοξα οι 2 γνωσεις & οι μεθοδοι τους ιεραρχουται.
Η μεθοδος της υπερφυσικης γνωσιολογιας ονομαζεται στην Ορθοδοξη παραδοση  ΗΣΥΧΑΣΜΟΣ & ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΝΗΨΗ- ΚΑΘΑΡΣΗ Της ΚΑΡΔΙΑΣ. Ο ησυχασμος ταυτιζεται με την Ορθοδοξια . Ορθοδοξια εξω από την  ησυχαστικη πραξη είναι Πατερικα αδιανοητη.Ο ησυχασμος στην ουσια του είναι ασκητικη-θεραπευτικη αγωγη, καθαρση της καρδιας  από τα παθη για αναζωπυρωση της νοερας λειτουργιας μεσα στην καρδια.Πρεπει εδώ να σημειωθει, ότι η μεθοδος του ησυχασμου ως θεραπευτικη αγωγη είναι καθαρα επιστημονικη- θετικη.Γι αυτό & η Θεολογια υπο τις ορθες προυποθεσεις, ανηκει στις θετικες επιστημες(π. Ρωμανιδης). Η καταταξη της πανεπιστημιακα, από τον 12ον αιων. Στις θεωρητικες επιστημες, οφειλεται στη μεταβολη της θεολογιας στη Δυση σε ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ. Οσοι συνεπως ανατολικοι απορριπτουν τη θεολογια, φανερωνουν τον εκδυτικισμο τους, διοτι στην ουσια καταδικαζουν & απορριπτουν ένα παραμορφωμα (καρικατουρα), που εκλαμβανεται ως Θεολογια.  Ποια όμως είναι η Πατερικη η θεολογικα λειτουργια? Ηδη στην ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ υπαρχει η διακριση πνευματος (ανθρωπου) & της διανοιας (λογου).Το πνευμα (ο πνευματικος ανθρωπος) πατερικα ονομαζεται ΝΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ .Το πνευμα, ο νους είναο ΟΦΘΑΛΜΟΣ της ψυχης.(πρβλ.ΜΑΤΘ.6.22).
Πτωση, χριστιανικα, θεωρειται η αδρανοποιηση της λειτουργιας του ΝΟΥ ο οποιος στη φυσικη του κατασταση βρισκεται μεσα στην καρδια& είναι πληρης χαριτος(ακτιστης ενεργειας)& λεγεται γι αυτό ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ,διοτι το Πνευμα του Θεου προσευχεται αδιαλειπτα μεσα σ αυτόν (αεναη μνημη του θεου). Αυτη  είναι η αρχη της θεωσης δοξασμου
Νοερα λειτουργια ονομαζεται η λειτουργια του ΝΟΥ μεσα στην καρδια & είναι η πνευματικη λειτουργια της καρδιας, παραλληλα με την φυσικη της λειτουργια (αντλια αιματος) ΒΛΕΠΕ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΑΓ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗ.
Νοερα λειτουργια είναι ένα μνημονικο συστημα που υπαρχει παραλληλα με το κυτταρικο & το εγκεφαλικο.Τα 2 τελευταια είναι γνωστικα ανιχνευσιμα από την ανθρωπινη επιστημη, με το πρωτο όμως δεν μπορει να το συλλαβει.Οταν φθασει ο ανθρωπος στο φωτισμο του Αγιου Πνευματος  μεταβαλλεται η ψιλη – εξωτερικη πιστη (πιστοτητα στο λογο του θεου) σε ενδιαθετη εσωτερικη βεβαιοτητα, αφου ο Θεος (η ακτιστη ενεργεια του) ΟΡΑΤΑΙ (θεοπτια). Τοτε μεταβαλλεται & η ιδιοτελης αγαπη σε ανιδιοτελη & γινεται δυνατη η δομηση αληθινων κοινωνικων σχεσεων, ερειδομενων στην ανιδιοτελη αμοιβαιοτητα(ΘΥΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ)  & όχι στην ιδιοτελη διεκδικηση ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΟΜΑΤΩΝ, κατά το πνευμα της δυτικοευρωπαικης κοινωνιας.
ΠΗΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ Π. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ: ΣΧΕΣΕΙΣ & ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ & ΑΡΘΡΟΓΡ. ΤΟΥ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου