Αποφατικη θεολογια :
κεφ 3ον
ΠΡΟΒΛΗΜΑ Η ΨΕΥΔΟΠΡΟΒΛΗΜΑ;
Η αντιθεση & κατά
συνεπεια η συγκρουση πιστης &
επιστημης συνιστα προβλημα μεν για τη δυτικη (φραγκο- λατινικη)σκεψη &
ψευδοπροβλημα για την Ορθοδοξη πατερικη παραδοση.Η επισημανση αυτή
θεμελιωνεται στα ιστορικα δεδομενα των 2 χωρων.Η διλημματικη (δηθεν) σχεση ΠΙΣΤΗ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ εμφανιζεται στη ΔΥΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΝ 17ον αιωνα, συχρονως με την αναπτυξη των θετικων
επιστημων.Τοτε περιπου αρχιζουν & οι πρωτες ορθοδοξες τοποθετησεις στο
θεμα.Ειναι δε το γεγονος ότι ολες οι
εξελιξεις στη δυση γινονται πια ερημην της Ορθοδοξιας. Στους τελευταιους αιωνες
εχει συντελεστει η πνευματικη διαφοροποιηση
της δυσης από την Ορθοδοξη Ανατολη, πραμα που σημαινει την
από-ορθοδοξοποιηση & από-εκκλησιοποιηση
του δυτικου ευρωπαικου χωρου,με την ΕΚΦΙΛΟΣΟΦΗΣΗ & εκνομικευση της πιστης & τελικα τη
θρησκειοποιηση της (Π.Χ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ & ΔΥΣΗ 1992 ΑΘΗΝΑ)
Ετσι η Ορθοδοξια μενει ιστορικα αμετοχη στη γεννηση του
σημερινου δυτικοευρωπαικου πολιτισμου,ο οποιος είναι ΑΛΛΟ & ΑΛΛΟ σε σχεση
με τον πολιτισμο της Ορθοδοξης Ανατολης.Σταθμοι στην αλλοτριωτικη
πορεια της Δυτικης Ευρωπης είναι ο
ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΙΣΜΟΣ(13οςαιων)ο ΝΟΜΙΝΑΛΙΣΜΟΣ
(14ος αιων) ο ουμανισμος, αναγεννηση (15ος αιων)η
μεταρρυθμιση (16ος αιων) & ο διαφωτισμος (17ος αιων)Προκειται για σειρα επαναστασεων
& συχρονως ρηγματων στον ιστο του δυτικοευρωπαικου πολιτισμου, που
γεννηθηκε από την διαλεκτικη σχεση των ρευματων αυτων. Ο σχολαστικισμος ερειδεται γνωσιολογικα στην αποδοχη των ΠΛΑΤΩΝΙΚΩΝ
ΑΡΧΕΤΥΠΩΝ ΕΙΔΩΝ (REALIA). Ο κοσμος μας νοειται ως απεικονηση των ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΩΝ ΑΡΧΕΤΥΠΩΝ
(ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ). Οργανο της ΓΝΩΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΝΟΙΑ- ΛΟΓΙΚΗ………..Η γνωση -& του
θεου συντελειται με την διεισδυση του λογικου ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ. Προκειται
για θεμελιωση της ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΠΟΥ ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ ΤΗΝ ANALOGIAM ENTIS (ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΟΝΤΟΣ), ΤΗΝ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΣΧΕΣΗ ΘΕΟΥ & ΚΟΣΜΟΥ.
Ο ΝΟΜΙΝΑΛΙΣΜΟΣ
(ΟΝΟΜΟΚΡΑΤΙΑ) ΔΕΧΕΤΑΙ ΟΤΙ ΤΑ υπερβατικα αρχετυπα είναι απλα ονοματα & όχι οντοτητες
όπως στο ρεαλισμο.Προκειται για ΔΙΠΑΛΗ
ΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟΥ & ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΣΜΟΥ στην
Ευρωπαικη σκεψη. Ο νομιναλισμος όμως απεβη κατά καποιο τροπο το DNA του Ευρωπαικου πολιτισμου,
ουσιαστικα στοιχεια του οποιου είναι ο ΔΥΑΛΙΣΜΟΣ
(ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ) & Ο ΑΤΟΜΙΣΜΟς (ΩΦΕΛΙΣΜΟΣ) κοινωνικα.Η ευδαιμονια θα αποβει το
βασικο αιτημα του Ευρωπαιπου ανθρωπου, θεμελιωμενη θεολογικα στην
σχολαστικη θεολογια του ΜΕΣΑΙΩΝΑ. Ονομιναλισμος
είναι το υποβαθρο της επιστημονικης αναπτυξης του Ευρωπαικου κοσμου, των
θετικων επιστημων.
Η καθ ημας (ιστορικη συνεχεια της Ρωμανιας η της
αυτοκρατοριας της Νεας Ρωμης) ειχε άλλη πνευματικη εξελιξη.Στα προσωπα των
πνευματικων ηγετων της (αγιων)-& οσων τους ακολουθουσαν – εμεινε πιστη στην
προφητικη ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ,
που βρισκεται στους αντιποδες του
σχολαστικισμου & ολων των ιστορικοπνευματικων εξελιξεων του Εθρωπαικου
χωρου.Στην Ανατολη επικρατει παντα ο ΗΣΥΧΑΣΜΟΣ (Η ΡΑΧΟΚΑΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΕΡΙΚΗς
ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ )ΔΗΛ η ασκητικη –εμπειρικη μετοχη στην αληθεια, ως κοινωνια με το ΑΚΤΙΣΤΟ.Διατηρειται η πιστη στη
δυνατοτητα ενωσης Θεου & κοσμου (ακτιστο & κτιστου), ενδοιστορικα. Αυτό
όμως σημαινει απορριψη κάθε ειδους δυαλισμου.Μεσα σε αυτό το πλαισιο
αναπτυχθησαν οι επιστημες στο Βυζαντιο,Ρωμανια, στο βαθμο φυσικα που
αναπτυχθηκαν.Η επιστημονικη επανασταση του 17ου αιωνα στην Δυτικη
Ευρωπη συνεβαλλε στη διασταση των χωρων πιστης
& γνωσης, με αποληξη την ακολουθη αξιωματικη αρχη: ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΕΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
(ΘΕΤΙΚΗ ) γινονται δεκτες μονον οι αληθειες που επιβεβαιωνουν από τον ορθο
λογο, την ΑΠΟΛΥΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ πια αυθεντια της Δυτικης σκεψης . Οι αληθειες αυτές
είναι:Η ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ , ΨΥΧΗΣ ΑΡΕΤΗΣ , ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ , ΚΡΙΣΗΣ.Η αποδοχη τους
βεβαια εχει μονο στο ΘΕΙΣΤΙΚΟ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟ, αφου υπαρχει παραλληλα & ο
ΑΘΕΙΣΜΟΣ, Ως ΔΟΜΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ Της ΝΕΩΤΕΡΗς ΣΚΕΨΗΣ.
Τα εκκλησιαστικα όμως δογματα απορριπτονται λογικα (πχ τριαδικοτητα θεου, ενσαρκωση, εν χριστω
σωτηρια κλπ) Προκειται για την ΦΥΣΙΚΗ (ΛΟΓΙΚΗ) ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΠΟΥ ΑΠΟ ΠΛΕΥΡΑΣ ΠΑΤΕΡΙΚΟΤΗΤΟΣ όχι μονο δεν διαφερει
από την αθεια αλλ είναι χειροτερη μορφη
της Η απορριψη της πιστης είναι λιγοτερο επικυνδυνη από τη διαστρεβλωση της.
ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου