Στο πλαίσιο των φιλοσοφικών του αναζητήσεων, ο Σεστόφ
καταπιάστηκε και με τους μεγάλους στοχαστές της ανθρωπότητας: τον
Τολστόι και τον Ντοστογιέφσκι, τον Πασκάλ, τον Λούθηρο, τον Καρτέσιο,
τον Πλωτίνο, τον Σπινόζα και άλλους· την δε ενασχόλησή του αυτή την
ονομάζει «προσκύνημα μέσα από τις ψυχές».
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται και οι τρεις διαλέξεις της παρούσας έκδοσης:
Στην πρώτη, μέσα από το Πόλεμος και Ειρήνη, ο Σεστόφ προβάλλει την πάλη του Τολστόι ανάμεσα στην λογική και την πίστη.
Στην δεύτερη, πάντα μέσα από τα λογοτεχνικά αλλά και τα φιλοσοφικο-θρησκευτικού στοχασμού κείμενα του Ρώσου συγγραφέα, καταδεικνύει την αγωνιώδη αναζήτηση νοήματος της ζωής, τον φόβο του θανάτου και τις θέσεις σχετικά με την θρησκεία που αυτά εκφράζουν.
Τέλος, στην τρίτη, χάρη στην εξαιρετική και σε βάθος ανάλυση των έργων Ο πατήρ Σέργιος, Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς και Αφέντης και δούλος, αναδεικνύεται η άλλη όψη της πραγματικότητας, την οποία δεν μπορεί να συλλάβει η επιστήμη και η λογική και επιτυγχάνεται η συμφιλίωση με την ιδέα του θανάτου διά της αποδοχής του.
Έτσι, μέσα από την ευρυμάθεια, την φιλοσοφική αναζήτηση και κυρίως το πάθος του Σεστόφ, και χάρη στις τόσο λεπτές του αναλύσεις, ο αναγνώστης θα δει με νέο μάτι και θα κατανοήσει σε βάθος το έργο και την φιλοσοφία του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα και, σαν τον Σεστόφ, θα νιώσει και αυτός το μεγαλείο της δημιουργίας της ζωής και του κόσμου, θα προσεγγίσει το μέγα, το αγωνιώδες για τον άνθρωπο αίνιγμα, το αίνιγμα της ζωής και του θανάτου.
ISBN 9789602833292, έκδοση 2010
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Λεβ Σεστόφ (Léon Chestov, ψευδώνυμο του Λεβ Ισαάκοβιτς Σβάρτσμαν) γεννήθηκε το 1866 στο Κίεβο και πέθανε στη Γαλλία το 1938. Αφού έκανε νομικές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Κιέβου, αφοσιώθηκε στη μελέτη των προβλημάτων της ηθικής φιλοσοφίας. Επηρεασμένος σε μεγάλο βαθμό από τον Νίτσε και τον Κίρκεγκωρ, τους αφιέρωσε πολλά δοκίμια. Το μυστικιστικό ενδιαφέρον αποτελούσε το επίκεντρο της σκέψης του.
Έργα του: «Η νύχτα της Γεσθημανή», «Η εξουσία των κλειδιών», «Στους αντίποδες του ορθολογισμού – Απόπειρα για μια αδογμάτιστη σκέψη» (1927), «Αθήνα και Ιερουσαλήμ» (1938). Τα έργα του, στα οποία αποκαλύπτεται μια εξαιρετικά ισχυρή θεωρητική σκέψη, τον καθιστούν έναν από τους κατ” εξοχήν εκπροσώπους της σύγχρονης ρωσικής διανόησης.
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται και οι τρεις διαλέξεις της παρούσας έκδοσης:
Στην πρώτη, μέσα από το Πόλεμος και Ειρήνη, ο Σεστόφ προβάλλει την πάλη του Τολστόι ανάμεσα στην λογική και την πίστη.
Στην δεύτερη, πάντα μέσα από τα λογοτεχνικά αλλά και τα φιλοσοφικο-θρησκευτικού στοχασμού κείμενα του Ρώσου συγγραφέα, καταδεικνύει την αγωνιώδη αναζήτηση νοήματος της ζωής, τον φόβο του θανάτου και τις θέσεις σχετικά με την θρησκεία που αυτά εκφράζουν.
Τέλος, στην τρίτη, χάρη στην εξαιρετική και σε βάθος ανάλυση των έργων Ο πατήρ Σέργιος, Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς και Αφέντης και δούλος, αναδεικνύεται η άλλη όψη της πραγματικότητας, την οποία δεν μπορεί να συλλάβει η επιστήμη και η λογική και επιτυγχάνεται η συμφιλίωση με την ιδέα του θανάτου διά της αποδοχής του.
Έτσι, μέσα από την ευρυμάθεια, την φιλοσοφική αναζήτηση και κυρίως το πάθος του Σεστόφ, και χάρη στις τόσο λεπτές του αναλύσεις, ο αναγνώστης θα δει με νέο μάτι και θα κατανοήσει σε βάθος το έργο και την φιλοσοφία του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα και, σαν τον Σεστόφ, θα νιώσει και αυτός το μεγαλείο της δημιουργίας της ζωής και του κόσμου, θα προσεγγίσει το μέγα, το αγωνιώδες για τον άνθρωπο αίνιγμα, το αίνιγμα της ζωής και του θανάτου.
ISBN 9789602833292, έκδοση 2010
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Λεβ Σεστόφ (Léon Chestov, ψευδώνυμο του Λεβ Ισαάκοβιτς Σβάρτσμαν) γεννήθηκε το 1866 στο Κίεβο και πέθανε στη Γαλλία το 1938. Αφού έκανε νομικές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Κιέβου, αφοσιώθηκε στη μελέτη των προβλημάτων της ηθικής φιλοσοφίας. Επηρεασμένος σε μεγάλο βαθμό από τον Νίτσε και τον Κίρκεγκωρ, τους αφιέρωσε πολλά δοκίμια. Το μυστικιστικό ενδιαφέρον αποτελούσε το επίκεντρο της σκέψης του.
Έργα του: «Η νύχτα της Γεσθημανή», «Η εξουσία των κλειδιών», «Στους αντίποδες του ορθολογισμού – Απόπειρα για μια αδογμάτιστη σκέψη» (1927), «Αθήνα και Ιερουσαλήμ» (1938). Τα έργα του, στα οποία αποκαλύπτεται μια εξαιρετικά ισχυρή θεωρητική σκέψη, τον καθιστούν έναν από τους κατ” εξοχήν εκπροσώπους της σύγχρονης ρωσικής διανόησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου