Παρασκευή 31 Αυγούστου 2012

ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦ 5ον


ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦ 5ον
ΜΕΤΑΚΕΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΝΑΤΟΛΗ.
Με την εμφανιση του διαφωτισμου στη δυση, κλονιστηκαν τα θεμελια του αμεταβλητου στη μεταφυσικη οντολογια. Διοτι η επιστημη βεβαιωσε ότι αυτό το αμεταβλητο δεν υπαρχει.( βλεπ. Παν Κονδυλη) Η κριτικη της μεταφυσικης στη νεοτερη σκεψη.Απο τον οψιμο Μεσαιωνα ως το τελος του Διαφωτισμου, (αθηνα 1983). Με την πτωση δε της Μεταφυσικης επεσε & η ηθικη,αφου διαλυθηκαν τα δηθεν μεταφυσικα θεμελια της.Δεν υπαρχουν, αλλωστε αποδειξεις η ενδειξεις για υπαρξη αμεταβλητων κριτηριων του νομου & της ηθικης. Η Ορθοδοξια γι αυτό δεν μιλα για ΗΘΙΚΗ προσαρμογη δηλ σε νομικους ηθικους – κανονες. Αλλα για ΗΘΟΣ ως καρπο της παρουσιας του ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ μεσα στον ανθρωπο.Ο Ευρωπαικος διαφωτισμος συνιστα παλη εμπειρισμου & μεταφυσικης (αριστοτελικης). Οι διαφωτιστες είναι φιλοσοφοι, αλλα & rationalistΟι Ελληνες διαφωτιστες, με πρωτο τον Πατριαρχη τους ΑΔ. ΚΟΡΑΗ, ησαν στην Θεολογια μεταφυσικοι & μετεφεραν τη συγκρουση – εμπειριστων- μεταφυσικων στην Ελλαδα.Οι Ορθοδοξοι όμως ησυχαστες  του Αγιου Ορους οι ΚΟΛΛΥΒΑΔΕΣ, παρεμειναν στη Θεολογικη τους μεθοδο ΕΜΠΕΙΡΙΣΤΕΣ.  Στον Κοραη κυριως οφειλεται η εισαγωγη της μεταφυσικης (του στοχασμου) στη θεολογια, λαικη & Ακαδημαικη.Γι αυτό ο Κοραης εγινε η αυθεντια τοσο των Ακαδημαικων θεολογων μας οσο & των ΕΥΣΕΒΙΣΤΙΚΩΝ  λαικων κινηματων.Αυτο σημαινει ότι επαυσε η νηψη (καθαρση) να θεωρειται προυποθεση της θεολογησης, τη θεση δε ελαβε η σχολαστικη παιδεια. Ο ι Πατερες θεωρουνται ετσι φιλοσοφοι (κυριως νεοπλατωνικοι οπως ο Αυγουστινος) με κοινωνικη δραση.
Αυτό εγινε το προτυπο των ευσεβιστων του χωρου μας, ο ησυχασμος απορριπτεται ως ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟΣ!!!! Η δηθεν προοδευτικοτητα του Κοραη συνισταται στο ότι ηταν υποστηρικτης της ΚΑΛΒΙΝΙΚΗΣ χρησης της μεταφυσικης & όχι της παπικης. Στα θεολογικα του εργα είναι εντονος ο ΚΑΛΒΙΝΙΚΟΣ ΕΥΣΕΒΙΣΜΟΣ.(ηθικισμος) του. Η ΠΑΤΕΡΙΚΗ όμως Ορθοδοξια είναι αντιμεταφυσικη,διοτι αναζητει συνεχως την εμπειρικη ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΗΣΥΧΑΣΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ. Γι αυτό & ο ησυχασμος των ΚΟΛΛΥΒΑΔΩΝ είναι ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ. Ορθος λογος για τον αγιο Νικοδημο τον Αγιορειτη είναι ο εμπειρικος λογος.Δεν πρεπει γι αυτό να παραπλανα η απολογητικη μεθοδος τους που επηρεαζεται από το πνευμα της εποχης τους & εμφανιζει τα μειονεκτηματα του μεταφυσικου ΦΟΥΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΜΟΥ.  


 Το προβλημα της συγκρουσης πιστης & επιστημης περα από τη συγχυση των γνωσεων, εχει ως αιτια & την ιδεολογικοποιηση των 2 αποψεων της γνωσης. Χριστιανικα προεκυψε ετσι μια νοσηρη απολογητικη ( ελληνας καθηγητης της απολογητικης προετεινε πριν χρονια μαθηματικη αποδειξη περι της υπαρξεως του θεου) Καποτε λησμονειται ο αξιωματικος λογος, ότι η επιστημη είναι εγκλωβισμενη στα ορια της φθορας & δεν μπορει να υπερβει τη λογικη της φθορας.Η επαρση των επιστημονων……οδηγει στο ΘΕΤΙΚΙΣΜΟ & ΤΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΣΜΟ, ΑΠΟΛΥΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΜΕΓΕΘΗ.Ορθοδοξα όμως, αυτος ο δυαλισμος δεν είναι αυτονοητος. Τιποτε δεν αποκλειει τη συνυπαρξη πιστης & επιστημης, όταν η πιστη δεν είναι φαντασιωδης,μεταφυσικη & Η Επιστημη δεν νοθευει το θετικο της χαρακτηρα με τη χρηση της μεταφυσικης.
Στην αλληλοκατανοηση επιστημης & πιστης βοηθα & η σημερινη επιστημονικη γλωσσα. Η γλωσσα της θεολογιας είναι από τη φυση της εικονολογικη, αφου είναι αδυνατη η ταυτιση σημαινοντος & σημαινομενου (ΑΠΟΦΑΤΙΣΜΟΣ).Η επιστημη εξ αλλου (συχγρονη φυσικη) λειτουργει ΑΠΟΦΑΤΙΚΑ: ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΑΣ (ΑΠΟΦΑΤΙΣΜΟΣ Της ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ). Η επιστροφη συνεπως στην πατερικοτητα βοηθα στην υπερβαση της συγκρουσης……περιεχομενο & εργο της ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΗΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΘΗΝΑ 1975…..
Η αναγνωριση των οριων των 2 γνωσεων (κτιστου & ακτιστου) & η χρηση του καταλληλου για την καθεμια από αυτές οργανου είναι στοιχειο της Πατερικης Ορθοδοξιας, η οποια ιεραρχει την ΚΑΤΩ η ΕΞΩ σοφια στην ΑΝΩ η ΘΕΙΑ  γνωση. ΑΝΤΙΘΕΤΑ ,η συγχυση τους διαιωνιζει τις εκατερωθεν παρερμηνειες & τη συγκρουση τους. Μια ΕΚΚΛΗΣΙΑ που επιμενει στη μεταφυσικη θεολογηση, θα αναγκαζεται να αποκαθιστα συνεχως καποιο Γαλιλαιο , αλλα & μια ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΠΟΥ ΑΓΝΟΕΙ ΤΑ ΟΡΙΑ Της , ΘΑ ΑΛΛΟΤΡΙΩΝΕΤΑΙ  ΣΕ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ & ΘΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ  ΤΟΥ ΘΕΟΥ Η ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΟΥ ΜΑΡΞ- ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ.


ΠΗΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ Π. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ.
ΣΧΕΣΕΙΣ & ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ & ΑΡΘΡΟΓ/ΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου