ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦ. 5ον
ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΘΕΑΝΘΡΩΠΙΝΗ
Ο Ορθοδοξος
πιστος θα πρεπει να βιωνει την συσχετιση των δυο γνωσεων-σοφιων μια διαλεκτικη ΘΕΑΝΘΡΩΠΙΝΗ. Για να χρησιμοποιησουμε την χριστολογικη ορολογια ΕΚΑΣΤΗ ΓΝΩΣΙΣ ΤΕΛΕΙ ΤΑ ΕΑΥΤΗΣ κινουμενη
εν τοις ιδιοις αυτης ορους τε & λογοις Κάθε γνωση δηλ ( πρεπει να
μενει) & να κινειται στα ορια της. Τιθεται δηλ προβλημα οριων για κάθε
γνωση.Η μενει & να κινειται στα ορια της. Η υπερβαση των οριων αυτων
οδηγει στη συγχυση των λειτουργιων
τους & τελικα στη συγκρουση τους.Οι
Αγιοι Πατερες υπεραμυνονται της ορθης συμφωνα με τα παραπανω , χρησης της
επιστημης & παιδειας.Λεει ο ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ: ΟΥΚΟΥΝ ΑΤΙΜΑΣΤΕΟΝ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΕΠΕΙ ΟΥΤΩ ΔΟΚΕΙ ΤΙΣΙΝ.
Ο Ιδιος όμως στο Β θεολογικο Λογο του δινει & τα ορια κάθε σοφιας.Ο
αρχαιος Πλατων (πλατων στον τιμαιο)- δηλωνει ο Γρηγοριος ελεγε ΘΕΟΝ ΝΟΗΣΑΙ ΜΕΝ ΧΑΛΕΠΟΝ, ΦΡΑΣΑΙ ΔΕ ΑΔΥΝΑΤΟΝ. Οχριστιανος όμως
Ελληνας ( ο ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ) κατανοει ότι: ΘΕΟΝ
ΦΡΑΣΑΙ ΜΕΝ ΑΔΥΝΑΤΟΝ, ΝΟΗΣΑΙ ΔΕ ΑΔΥΝΑΤΩΤΕΡΟΝ, Ηδη ο Πλατων επισημαινει τα ορι του ανθρωπινου λογου
& γι αυτό δεν υπαρχει ΡΑΣΙΟΝΑΛΙΣΜΟΣ στην αρχαια ελληνικη φιλοσοφια.Οαναγεννημενος
όμως στην ακτιστη θεια χαρη ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ διατρανωνει την αδυναμια υπερβασης αυτων
των νοριων & τη συλληψη του ΑΚΤΙΣΤΟΥ με την βοηθεια των οργανων γνωσης
& εκφρασης του κτιστου.
Τη
διακριση & ιεραρχηση συγχρονως εχει
επισημανει ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: ΠΙΣΤΙΣ ΗΓΕΙΣΘΩ ΤΩΝ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΟΓΩΝ ΠΙΣΤΙΣ
& ΜΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ. Πιστις η υπερ τας
λογικας μεθοδους την ψυχη εις συγκαταθεσιν ελκουσα, πιστις ουχ η γεωμετρικαις
αναγκαις , αλλ η ταις του πνευματος ενεργειαις εγγινομενη &ολως , ει η
πιστις ελπιζομενων εστιν υποστασις πραγματων & ελεγχος ου βλεπομενων, μη
φιλονικειν ιδειν ηδη τα μακρα αποκειμενα, μηδε τα ελπιζομενα αμφιβολα
καταστασης, δια το μηπως αυτων δυνασθαι κατά την γνωσιν εξαπτεσθαι. Ο ιδιος
ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ δινει στην εξαημερο
του κλασσικο παραδειγμα ορθοδοξης χρησης των επιστημονικων γνωσεων.ΑΠΟΚΡΟΥΕΙ ΤΙΣ
ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΚΕΣ θεωριες των φιλοσοφων ( περι αιωνιοτητας & αυθυπαρκτου του
κοσμου), προχωρει δε στη συνθεση των βιβλικων & επιστημονικων δεδομενων
μεσω μιας συνεχους υπερβασης της επιστημης.Αναιρωντας δε τις υλιστικες θεωριες
& τις αιρετικες διδασκαλιες περνα στη θεολογικη
(αλλ όχι μεταφυσικη)ερμηνεια.Κεντρικο
μηνυμα του εργου είναι ότι είναι αδυνατη η λογικη στηριξη του δογματος
(επιστημοφανεια) Το δογμα ανηκει σε άλλη
σφαιρα, είναι υπερλογο.Επιστημονικο στα ορια μιας αλλης γνωσης. Η χρηση του
δογματος στην ενδοκοσμικη γνωση οδηγει στη μεταβολη της επιστημης σε μεταφυσικη
ενώ η χρηση της λογικης στο χωρο της πιστης αποδεικνυει την αδυναμια &
σχετικοτητα της.Δεν υπαρχει συνεπως κανενα
πιστευε & μη ερευνα στην
Ορθοδοξη γνωσιολογια, αλλα κάθε γνωστικος χωρος ερευναται με τις δικες του
επιστημονικες & στις 2 περιπτωσεις- προυποθεσεις.
ΠΗΓΕΣ:ΑΠΟΣΠ. ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ Π. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ.
ΣΧΕΣΕΙΣ & ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ & ΑΡΘΡΟΓΡΑ/ΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου