Δευτέρα 24 Ιουνίου 2013

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ
Όπως οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο, έτσι και κάποια άτομα με ομόφυλο ερωτικό προσανατολισμό, νιώθουν την ανάγκη να εκφράζουν την πνευματικότητά και την θρησκευτικότητά τους.  Όμως, για τους ανθρώπους αυτούς δεν είναι πάντα εύκολα τα πράγματα, τουλάχιστον όχι σε όλες τις θρησκείες.
Δεν είναι λίγες οι λεσβίες και λίγοι οι ομοφυλόφιλοι που βιώνουν μια έντονη εσωτερική σύγκρουση, που νιώθουν να διχάζονται μεταξύ της θρησκευτικής τους πίστης και του ερωτικού τους προσανατολισμού.
Και βέβαια, η εσωτερική αυτή σύγκρουση δεν πηγάζει από δικά τους άλυτα ψυχολογικά προβλήματα αλλά σχετίζεται άμεσα με την στάση του χριστιανισμού ή και άλλων θρησκειών απέναντι στην ομοφυλοφιλία και με τον λόγο τους περί «αμαρτίας» και «αμαρτωλών».
Εστιάζω στον χριστιανισμό, που είναι η κυρίαρχη θρησκεία στη χώρα μας και στον δυτικό κόσμο εν γένει.
Σύμφωνα με τις παραδοσιακές χριστιανικές αρχές, η ομοφυλοφιλία αποτελεί επαίσχυντη πράξη και συμπεριφορά και τα ομοφυλόφιλα άτομα προβαίνουν σε βαρύ παράπτωμα, αμαρτάνουν ενώπιον του Θεού.  Ο έγγαμος βίος μεταξύ ετεροφυλόφιλων είναι ο μόνος αποδεκτός για την χριστιανική θρησκεία και η σεξουαλική πράξη θα πρέπει να γίνεται μόνο στα πλαίσια του γάμου και κυρίως, με σκοπό την αναπαραγωγή.
Οι αρχές και οι θέσεις της χριστιανικής θρησκείας για την ομοφυλοφιλία απορρέουν από τις αντιλήψεις και την διδασκαλία του Αποστόλου Παύλου, που έχουν καταγραφεί σε κάποιες από τις επιστολές του, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στην Καινή Διαθήκη.
Όμως, όπως όλα αμφισβητούνται, αλλάζουν κι ανατρέπονται στην εποχή μας, έτσι έχουν αμφισβητηθεί και οι θέσεις αυτές από κάποιες χριστιανικές εκκλησίες.
Ο Απόστολος Παύλος δεν ήταν μαθητής του Ιησού, δεν τον είχε γνωρίσει ποτέ και δεν είχε ακούσει το κήρυγμα και την διδασκαλία του.  Ο Ιησούς δεν αναφέρθηκε ποτέ στο θέμα της ομοφυλοφιλίας, όπως τουλάχιστον γνωρίζουμε από τα τέσσερα Ευαγγέλια της Καινής Διαθήκης και από τα Γνωστικά Ευαγγέλια, όπου έχουν καταγραφεί τα λόγια και η διδασκαλία του.
Η αρνητική χριστιανική στάση για την ομοφυλοφιλία έχει τις ρίζες της στον ιουδαϊκό πολιτισμό και στις διδαχές της Παλαιάς Διαθήκης.  Μεταφέρθηκαν στις χριστιανικές κοινότητες μέσω των επιστολών του Αποστόλου Παύλου, ο οποίος είχε την θέληση και την δύναμη να περάσει τις θέσεις αυτές σ' ένα ακροατήριο, που προφανώς ήταν έτοιμο να τις αποδεχθεί κι έτσι, ν' ασπασθεί τη νέα θρησκεία, όπως διαμορφωνόταν στην εποχή του.
Όμως, όπως τόνισα και παραπάνω, τα πράγματα στην εποχή μας αλλάζουν.  Σήμερα, υπάρχουν χριστιανικές εκκλησίες που αποδέχονται τους ομοφυλόφιλους και τις λεσβίες, που χειροτονούν ιερείς και ιέρειες ομοφυλόφιλους και λεσβίες, που παντρεύουν ζευγάρια ομοφύλων.  Βέβαια, οι δυο μεγάλες χριστιανικές εκκλησίες, καθολική κι ορθόδοξη, είναι ακόμα «βαθιά νυχτωμένες».  Ζουν ακόμα «στα σκοτάδια του Μεσαίωνα» κι αρνούνται να μετακινηθούν από τις αντιδραστικές τους θέσεις για την ομοφυλοφιλία.
Το θέμα όμως είναι ότι κατ' αυτό τον τρόπο δημιουργούν πρόβλημα στους πιστούς ομοφυλόφιλους και στις πιστές λεσβίες, που βρίσκονται στους κόλπους τους.
Στην ορθόδοξη εκκλησία, υπάρχουν οι λεγόμενοι πνευματικοί, που απαιτούν από τα ομοφυλόφιλα άτομα να εγκαταλείψουν αυτή την σεξουαλική πρακτική τους.  Στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες, υπάρχει το λεγόμενο κίνημα ex - gay, που προσεγγίζει ομοφυλόφιλα άτομα και τα ωθεί να μπουν στον «ορθό» δρόμο, στον δρόμο της ετεροκανονικότητας.
Βέβαια, δεν υπάρχει το στοιχείο του εξαναγκασμού, όμως, τα πιο ευάλωτα άτομα πολύ εύκολα γίνονται επιρρεπή, αν πιστέψουν ότι ο Θεός δεν τα αγαπά ή τα αρνείται λόγω της ομοφυλοφιλίας τους.
Έτσι, δημιουργείται συνήθως μια κατάσταση, όπου τα άτομα αυτά περιστέλλουν την ομοφυλοφιλία τους για να βρεθούν «κοντά στο Θεό».  Όμως, κατ' αυτό τον τρόπο, είτε μπαίνουν σε μια παρατεταμένη αγαμία, αν δεν μπορούν να στραφούν ερωτικά στο αντίθετο φύλο, είτε ζουν μια συμβατική ετερόφυλη ζωή.  Όμως, είτε τον ένα δρόμο πάρουν, είτε τον άλλο, συνήθως δυστυχούν και πέφτουν σε κατάθλιψη γιατί απλούστατα δεν μπορούν να είναι ο εαυτός τους.
Αυτό που θα ήθελα να πω στους ανθρώπους αυτούς είναι να ζήσουν την ζωή, τον έρωτα και την ομοφυλοφιλία τους ελεύθερα και να μην «στέκονται» στην ομοφυλοφοβία κάποιων ιερατείων.
Ο Ιησούς κήρυξε ένα πανανθρώπινο, ένα συμπαντικό μήνυμα αγάπης, χωρίς διακρίσεις και χωρίς διαχωρισμούς.  Ο Θεός δεν μετρά την αγάπη του βάσει της ερωτικής και σεξουαλικής συμπεριφοράς των ανθρώπων. Όσο για την έννοια της «αμαρτίας», ο Ιησούς ίσως και να θέλησε να την αμφισβητήσει για τις σεξουαλικές πράξεις των ανθρώπων.  Είναι γνωστή η περίφημη ρήση του «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω», απευθυνόμενος στο πλήθος που ήθελε να λιθοβολήσει την μοιχαλίδα.  Πάντως, σίγουρα τάχθηκε κατά της διάπραξης βιαιοπραγιών. 
Όσο με αφορά, είμαι βαθιά θρησκευόμενος άνθρωπος, όπως είμαι και πολύ ερωτικός άνθρωπος.  Χαίρομαι και τις δυο αυτές πλευρές μου χωρίς να νιώθω ότι συγκρούονται μεταξύ τους και χωρίς να βιώνω ενοχές για την ομοφυλοφιλία μου ή φόβο για τις ερωτικές και σεξουαλικές μου διαθέσεις.
Σκοπός μου είναι να βοηθήσω τους θρησκευόμενους ομοφυλόφιλους και τις θρησκευόμενες λεσβίες να ξεπεράσουν το πρόβλημα της εσωτερικής τους σύγκρουσης, όσον αφορά την πίστη και τον ερωτικό τους προσανατολισμό, και να βιώνουν άνετα κι ανενδοίαστα τόσο την πνευματικότητα όσο και την σεξουαλικότητά τους.
Δεν ξέρω αν τα κατάφερα, πάντως οι προθέσεις μου είναι καλές κι ευελπιστώ στην κατανόηση και στην επιείκεια σας.
Η πνευματικότητα καθαυτή είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο και πολύ βαθύ και σχετίζεται με τη σχέση και την επαφή μας με το θείο.  Δεν αντιβαίνει ούτε στον ερωτισμό ούτε στην σεξουαλικότητα.  Ας μη στεκόμαστε λοιπόν σε ανούσια κι ανύπαρκτα «αμαρτήματα» γιατί κατ' αυτό τον τρόπο τελικά χάνουμε την ουσία κάθε θρησκευτικότητας και πνευματικότητας, αποστασιοποιούμαστε από το ίδιο το θρησκευτικό μας αίσθημα κι επιπλέον, παγώνουμε τα συναισθήματά μας και καταστρέφουμε την ίδια μας την ζωή.
Πνευματικότητα και ομοφυλοφιλία δεν είναι ασύμβατες, αντιθέτως, αλληλοτροφοδοτούνται και συνδέονται πολύ βαθιά μεταξύ τους αρκεί να ξέρουμε να τις ζούμε και τις δύο γνήσια, ουσιαστικά κι ακέραια.  Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το βιβλίο «Ομοφυλοφιλία - μια παγκόσμια ιστορία», υπάρχει μια ισχυρή εσωτερική σύνδεση ανάμεσα στη θηλυκότητα, την πνευματικότητα και την ομοφυλοφιλία.  Αυτή την σύνδεση ας κοιτάξουμε να χαρούμε.

Πηγές:
Πηγές:
Καινή Διαθήκη
ΚατάΘωμάνΕυαγγέλιον: Jean – YvesLeloup
Ιδού ο άνθρωπος: Μάσιμο Κονσόλι
Ομοφυλοφιλία – μια παγκόσμια ιστορία: Επιμέλεια RobertAldrich
Βικιπαίδεια για ex-gay, http://en.wikipedia.org/wiki/Ex-gay
Eva Cantarella: Bisexuality in the ancient world

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου