Συνέντευξη στα “Χανιώτικα νέα” του καθηγητή Γεωπολιτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών
«Αυτοκτονία» χαρακτηρίζει για την Ελλάδα τη συμφωνία των Πρεσπών ο καθηγητής γεωπολιτικής και πρόεδρος του Τμήματος Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ιωάννης Μάζης, υπογραμμίζοντας ότι το κείμενο της συμφωνίας ενισχύει τον “ανυπόστατο αλυτρωτισμό των Σκοπίων”, αφού η Ελλάδα αναγνωρίζει την ύπαρξη μακεδονικού έθνους, γλώσσας και πολιτισμού.Παράλληλα, ο κ. Μάζης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στα “Χ.ν.”, τονίζει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εγκαταλείψει την πολιτική του κατευνασμού απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα και να αξιοποιήσει τη συγκυρία για να προωθήσει τα συμφέροντά της δεδομένου ότι η γειτονική χώρα βρίσκεται αυτή την περίοδο απομονωμένη.
– Σύμφωνα με την κυβέρνηση η συμφωνία των Πρεσπών, μεταξύ άλλων, θα εμπεδώσει ένα κλίμα ασφάλειας στην περιοχή. Η αντιπολίτευση από την πλευρά της υποστηρίζει ότι πρέπει να επιτύχουμε μια καλύτερη συμφωνία στο μέλλον. Η δική σας άποψη;
Να ρωτήσω κάτι; Μέχρι σήμερα πόσες φορές κινδυνεύσαμε από τα Σκόπια; Ποιο κλίμα ασφάλειας να εμπεδωθεί περισσότερο από αυτό που υπάρχει σήμερα; Από εκεί και πέρα όταν έρχεται η Ελλάς και βάζει τυπικώς και ουσιαστικώς την υπογραφή της στην αναγνώριση μακεδονικού έθνους, γλώσσας, ιστορίας και πολιτισμού, αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει πως ενισχύεις και εδραιώνεις τον δήθεν αλυτρωτισμό. Και λέω δήθεν διότι είναι ανυπόστατος αφού η έννοια αλυτρωτισμός δηλώνει ότι έχω αλύτρωτους αδελφούς που πρέπει να τους λυτρώσω. Αυτά λοιπόν ερχόμαστε να τα επικυρώσουμε εμείς οι ίδιοι και όταν αύριο θα έρχονται βροχή οι καταγγελίες στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με ανυπόστατες κατηγορίες και θα δημιουργηθεί μια ανεξέλεγκτη κατάσταση τότε θα καταλάβουμε τι σημαίνει η συμφωνία των Πρεσπών. Άλλωστε η ανάμειξη του κ. Σόρος, όπως αναφέρθηκε στο υπουργικό συμβούλιο, δεν με αφήνει προσωπικά να ησυχάσω. Ήμουνα δε από εκείνους που από την αρχή είπα αυτό που είπε πει και ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου: το όνομα είναι η επιτομή του αλυτρωτισμού. Εμείς όμως δώσαμε κι όλα τα άλλα. Αν δεν διακόψουμε τώρα τις διαδικασίες τότε θα είναι πολύ αργά μετά. Ελπίζω η δήλωση του Κ. Μητσοτάκη ότι θα επαναδιαπραγματευτεί να υλοποιηθεί. Σε κάθε περίπτωση η υπόθεση είναι τι θα κάνει η Ελλάς έναντι των Σκοπίων. Δεν πα να είναι 160-190 κράτη (που έχουν αναγνωρίσει τα Σκόπια ως Μακεδονία) το θέμα είναι εμείς τι κάνουμε.
– Αν είναι τόσο επιζήμια η συμφωνία για την Ελλάδα γιατί τότε την απορρίπτει η αντιπολίτευση και οι εθνικιστικοί κύκλοι των Σκοπίων;
Η αντιπολίτευση έπαιξε πολύ καλά τον ρόλο του κακού χωροφύλακα. Οι 8 βουλευτές (της αντιπολίτευσης) που ψήφισαν τη συμφωνία έδωσαν νέες διαστροφικές ερμηνείες στη συμφωνία και αυτή τη στιγμή όλα πάνε καλά. Κι εμείς θα έρθουμε να βάλουμε υπογραφή στην αυτοκτονία της χώρας;
– Το γεγονός ότι η ένταξη των Σκοπίων έχει συνδεθεί με την ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ θέτει θέματα ασφάλειας;
Εμάς πόσο πολύ μας βοήθησε η εισδοχή μας στο ΝΑΤΟ μαζί με την Τουρκία το 1952; Μέχρι σήμερα τι κέρδος είχαμε εξ αυτού; Δεύτερον, θα πάψει η Τουρκία να επηρεάζει εντός του ΝΑΤΟ τα Σκόπια και -κάποια στιγμή- την Αλβανία, δημιουργώντας έναν ανθελληνικό θύλακα; Θα αλλάξει συμπεριφορά η Τουρκία ή μήπως θα αλλάξει συμπεριφορά η Αλβανία; Συνεπώς δεν θα μας ωφελήσει η είσοδος των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ, απλώς θα ενισχύουμε την τουρκική προβολή ισχύος και μέσα στο ΝΑΤΟ.
– Ο θάνατος του ομογενή Κατσίφα από σφαίρες της Αστυνομίας στην Αλβανία έφερε στο προσκήνιο τη δύσκολη σχέση μεταξύ των δύο χωρών. Τι δυναμική βλέπετε να αναπτύσσεται ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αλβανία;
Οι Αλβανοί είναι ένας λαός που σέβεται την ισχύ. Όταν πρωτοήρθαν στην Ελλάδα σεβόντουσαν το χώμα που πατούσαν γιατί πίστευαν ότι υπήρχε νομικό σύστημα και επιβολή του νόμου όπως και στη χώρα τους. Σιγά σιγά αντιλήφθηκαν ότι αυτό δεν υφίσταται και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα τους αγκάλιασε, ενσωματώθηκαν και χρόνια τώρα αποστέλλουν συνάλλαγμα στη χώρα τους, έπαψε να υπάρχει σεβασμός. Θυμηθείτε τις γνωστές χειρονομίες του αλβανικού αετού από ενστόλους με το ελληνικό εθνόσημο στο καπέλο τους και μέσα στο στράτευμα. Από εκεί και πέρα το πρωτόκολλο της Κέρκυρας τι έγινε, που είναι σε ισχύ; Γιατί δεν ζητάμε στοιχειώδη εφαρμογή του για τη Βόρεια Ήπειρο; Υπάρχει το βασιλικό διάταγμα του ‘16 το οποίο ρητώς αναφέρει τη Βόρεια Ήπειρο. Οι ίδιοι έχουν αποδεχθεί ελληνική εθνική μειονότητα στην περιοχή τους κι εμείς μιλάμε για Νότια Αλβανία. Όταν όμως δεν σέβεσαι τον εαυτό σου δεν έχει κανένα λόγο ο άλλος να σε σεβαστεί.
– Στην ομιλία σας στα Χανιά μιλήσατε για υποχωρητικότητα της Ελλάδας έναντι της τουρκικής προκλητικότητας…
Η λογική του να θωπεύω τον τίγρη κατά τη φορά του πέλους, δηλαδή ο κατευνασμός, δεν εξημερώνει τον τίγρη κι αυτό ιστορικά έχει επιβεβαιωθεί…
– Θα μπορούσε δηλαδή η Ελλάδα σε αυτή τη φάση που η Τουρκία μοιάζει απομονωμένη όπως λέτε να ανοίξει θέματα;
Σαφέστατα. Καταρχάς ήμουν ο εισηγητής της συνεργασίας Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ από το ‘90, τότε βέβαια είχα υβριστεί. Αυτή τη στιγμή όμως αποδείχθηκε ότι αυτή ήταν η εγκυρότερη πολιτική η οποία και μέχρι σήμερα κρατάει ασφαλή την Κύπρο. Είναι αυτή η πολιτική που επιτρέπει αυτή τη στιγμή στα πολεμικά ελληνικά και ισραηλινά αεροσκάφη για πρώτη φορά να ίπτανται πάνω από τη Σάμο και τη Λήμνο, με τους Τούρκους να “αφρίζουν”. Είναι μια συγκυρία η οποία είναι εξαιρετική για την Ελλάδα. Και έχω την αίσθηση ότι η Ελλάδα έχει αρχίσει να κατανοεί αυτή τη συγκυρία και να προχωράει προς αυτή την κατεύθυνση.
– Πιστεύετε ότι στη συγκυρία αυτή ανοίγεται κι ένα παράθυρο για το Κυπριακό;
Σαφέστατα. Καταρχάς δεν βλέπω τον λόγο να μην επανεργοποιηθεί το δόγμα κοινής άμυνας Ελλάδας και Κύπρου που υπάρχει στα χαρτιά. Όταν έχεις όλα τα διεθνή συμφέροντα με το μέρος σου και τα διεθνή συμφέροντα βλέπουν ότι το αντιλαμβάνεσαι, τότε και τα διεθνή συμφέροντα δεν έχουν κανένα λόγο να μην εγκολπωθούν τις δικές σου προσεγγίσεις. Αν βλέπουν ότι εσύ ολιγωρείς ή ηττοπαθείς τότε σου λένε ότι θα διαλέξουμε τον ισχυρότερο στην περιοχή που εγγυάται καλύτερα τα δικά μας συμφέροντα. Άρα είναι πολύ απλά και κυνικά τα πράγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου