ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦ 5ον
ΜΕΤΑΚΕΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΝΑΤΟΛΗ.
Με την εμφανιση του διαφωτισμου στη δυση, κλονιστηκαν τα
θεμελια του αμεταβλητου στη μεταφυσικη οντολογια. Διοτι η επιστημη βεβαιωσε ότι
αυτό το αμεταβλητο δεν υπαρχει.( βλεπ. Παν Κονδυλη) Η κριτικη της μεταφυσικης
στη νεοτερη σκεψη.Απο τον οψιμο Μεσαιωνα ως το τελος του Διαφωτισμου, (αθηνα
1983). Με την πτωση δε της Μεταφυσικης
επεσε & η ηθικη,αφου διαλυθηκαν τα δηθεν μεταφυσικα θεμελια της.Δεν
υπαρχουν, αλλωστε αποδειξεις η ενδειξεις για
υπαρξη αμεταβλητων κριτηριων του νομου & της ηθικης. Η Ορθοδοξια γι αυτό δεν
μιλα για ΗΘΙΚΗ προσαρμογη δηλ σε νομικους ηθικους – κανονες. Αλλα για ΗΘΟΣ ως καρπο της παρουσιας του ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ μεσα στον ανθρωπο.Ο
Ευρωπαικος διαφωτισμος συνιστα παλη εμπειρισμου & μεταφυσικης
(αριστοτελικης). Οι διαφωτιστες είναι φιλοσοφοι, αλλα & rationalistΟι Ελληνες διαφωτιστες, με πρωτο τον Πατριαρχη τους ΑΔ.
ΚΟΡΑΗ, ησαν στην Θεολογια μεταφυσικοι & μετεφεραν τη συγκρουση –
εμπειριστων- μεταφυσικων στην Ελλαδα.Οι Ορθοδοξοι όμως ησυχαστες του Αγιου Ορους οι ΚΟΛΛΥΒΑΔΕΣ, παρεμειναν στη Θεολογικη τους μεθοδο ΕΜΠΕΙΡΙΣΤΕΣ. Στον Κοραη κυριως οφειλεται η εισαγωγη της
μεταφυσικης (του στοχασμου) στη θεολογια, λαικη & Ακαδημαικη.Γι αυτό ο
Κοραης εγινε η αυθεντια τοσο των Ακαδημαικων θεολογων μας οσο & των ΕΥΣΕΒΙΣΤΙΚΩΝ λαικων κινηματων.Αυτο σημαινει ότι επαυσε η
νηψη (καθαρση) να θεωρειται προυποθεση της θεολογησης, τη θεση δε ελαβε η
σχολαστικη παιδεια. Ο ι Πατερες θεωρουνται ετσι φιλοσοφοι (κυριως νεοπλατωνικοι
οπως ο Αυγουστινος) με κοινωνικη δραση.
Αυτό εγινε το προτυπο των ευσεβιστων του χωρου μας, ο
ησυχασμος απορριπτεται ως
ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟΣ!!!! Η δηθεν προοδευτικοτητα του Κοραη συνισταται στο ότι ηταν
υποστηρικτης της ΚΑΛΒΙΝΙΚΗΣ χρησης της μεταφυσικης & όχι της παπικης. Στα
θεολογικα του εργα είναι εντονος ο ΚΑΛΒΙΝΙΚΟΣ ΕΥΣΕΒΙΣΜΟΣ.(ηθικισμος) του. Η
ΠΑΤΕΡΙΚΗ όμως Ορθοδοξια είναι αντιμεταφυσικη,διοτι αναζητει συνεχως την
εμπειρικη ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΗΣΥΧΑΣΤΙΚΗΣ
ΜΕΘΟΔΟΥ. Γι αυτό & ο ησυχασμος
των ΚΟΛΛΥΒΑΔΩΝ είναι ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ.
Ορθος λογος για τον αγιο Νικοδημο τον
Αγιορειτη είναι ο εμπειρικος λογος.Δεν πρεπει γι αυτό να παραπλανα η
απολογητικη μεθοδος τους που επηρεαζεται από το πνευμα της εποχης τους &
εμφανιζει τα μειονεκτηματα του μεταφυσικου
ΦΟΥΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΜΟΥ.
Το προβλημα της συγκρουσης πιστης & επιστημης περα από τη
συγχυση των γνωσεων, εχει ως αιτια & την
ιδεολογικοποιηση των 2 αποψεων της γνωσης. Χριστιανικα προεκυψε ετσι μια νοσηρη απολογητικη ( ελληνας καθηγητης της
απολογητικης προετεινε πριν χρονια μαθηματικη αποδειξη περι της υπαρξεως του
θεου) Καποτε λησμονειται ο αξιωματικος λογος, ότι η επιστημη είναι εγκλωβισμενη
στα ορια της φθορας & δεν μπορει να
υπερβει τη λογικη της φθορας.Η επαρση
των επιστημονων……οδηγει στο ΘΕΤΙΚΙΣΜΟ & ΤΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΣΜΟ, ΑΠΟΛΥΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ
ΜΕΓΕΘΗ.Ορθοδοξα όμως, αυτος ο δυαλισμος δεν είναι αυτονοητος. Τιποτε δεν
αποκλειει τη συνυπαρξη πιστης & επιστημης, όταν η πιστη δεν είναι φαντασιωδης,μεταφυσικη & Η Επιστημη
δεν νοθευει το θετικο της χαρακτηρα
με τη χρηση της μεταφυσικης.
Στην αλληλοκατανοηση επιστημης & πιστης βοηθα & η
σημερινη επιστημονικη γλωσσα. Η γλωσσα της θεολογιας είναι από τη φυση της εικονολογικη,
αφου είναι αδυνατη η ταυτιση σημαινοντος & σημαινομενου (ΑΠΟΦΑΤΙΣΜΟΣ).Η επιστημη εξ αλλου
(συχγρονη φυσικη) λειτουργει ΑΠΟΦΑΤΙΚΑ:
ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΑΣ (ΑΠΟΦΑΤΙΣΜΟΣ
Της ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ). Η επιστροφη συνεπως στην πατερικοτητα βοηθα στην υπερβαση της συγκρουσης……περιεχομενο & εργο της
ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΗΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΘΗΝΑ 1975…..
Η αναγνωριση των οριων των 2 γνωσεων (κτιστου &
ακτιστου) & η χρηση του καταλληλου για την καθεμια από αυτές οργανου είναι στοιχειο
της Πατερικης Ορθοδοξιας, η οποια ιεραρχει την ΚΑΤΩ η
ΕΞΩ σοφια στην ΑΝΩ η ΘΕΙΑ γνωση. ΑΝΤΙΘΕΤΑ
,η συγχυση τους διαιωνιζει τις εκατερωθεν παρερμηνειες & τη συγκρουση τους.
Μια ΕΚΚΛΗΣΙΑ που επιμενει στη μεταφυσικη θεολογηση, θα αναγκαζεται να
αποκαθιστα συνεχως καποιο Γαλιλαιο , αλλα & μια ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΠΟΥ ΑΓΝΟΕΙ ΤΑ ΟΡΙΑ
Της , ΘΑ ΑΛΛΟΤΡΙΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ
& ΘΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ
ΘΕΟΥ Η ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΟΥ ΜΑΡΞ- ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ.
ΠΗΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ
ΒΙΒΛΙΟ Π. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ.
ΣΧΕΣΕΙΣ
& ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ & ΑΡΘΡΟΓ/ΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου